Electronic Library of Scientific Literature - © Academic Electronic Press
Volume 37 / No. 2 / 2002
Obsah
Správy
Recenzie
THE DEVELOPMENT OF CREATIVE ABILITIES OF PRESCHOOL-AGE CHILDREN
KATARÍNA FICHNOVÁ
Katedra psychológie, PdF Univerzity Konštantína Filozofa, Nitra
Súhrn: Štúdia sa zaoberá ontogenetickými aspektami
tvorivosti detí predškolského veku. Sledovalo sa 195 detí vo veku od 3 rokov
a 5 mesiacov do 6 rokov a 6 mesiacov. Zistené výsledky naznačujú,
že vývinové trendy tvorivých schopností predškolákov sú diferencované
podľa rôznych typov tvorivosti: pohybovej (kontinuálny vzostup výkonov),
figurálnej (nepreukazný pokles koncom predškolského obdobia) a verbálnej
(signifikantný pokles u šesťročných detí).
Kľúčové slová: tvorivosť, predškolský vek, verbálna tvorivosť,
figurálna tvorivosť, pohybová tvorivosť, vývin tvorivosti
Abstract: The study deals with ontogenetic aspects of
creativity of children at preschool age. The sample of 195 children at the age
of 3 years and 5 months up to 6 years and 6 months was
followed. The findings indicate the fact that developmental trends of creative
abilities of preschool-age children are differentiated according to various
types of creativity: motoric coordination creativity (continual increase of
performances), figural creativity (unproved decrease at the end of preschool
period), and verbal creativity (significant decrease in 6-year-old children).
Key words: creativity, preschool age, verbal creativity, figural
creativity, motoric coordination creativity, development of creativity
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 2, s. 99 – 112.
THE SEMANTIC VALUE OF THE CONCEPTION OF DISABLED CHILD IN SELECTIONS OF ADULT AND CHILD POPULATION
IVAN UČEŇ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Súhrn: Štúdia je zameraná na hodnotenie pojmu
postihnuté dieťa, ako formotvornej platformy postojov k tejto minorite
detskou a dospelou populáciou. Žiaci základných a stredných škôl,
na rozdiel od dospelej populácie, preferujú pri hodnotení tohto pojmu
intelektové charakteristiky pred fyzickými a citovými. Zo širokej škály
znakov postihnutého dieťaťa uprednosťujú intaktné deti poruchy hybnosti
a postihnutí žiaci vlastné diagnózy. Znak „dieťa so zdravotnými
problémami“ spájajú skôr s pojmom nepostihnuté dieťa ako
s pojmom postihnuté dieťa.
Kľúčové slová: senzoricky, zmyslovo, mentálne a telesne
postihnuté dieťa, sémantická hodnota pojmu, sémantický diferenciál,
systém hodnôt
Abstract: The study is focused on evaluation of the
conception of „disabled child“ how a form-creating platform of
attitudes to this minority in child and adult population. Pupils of basic and
secondary schools – in evaluation of this term, contrary to adult population
– prefer intellectual characteristics to physical and emotional ones. Intact
children prefer, from the wide scale of signs of disabled child, malfunction in
motoric coordination, and disabled children prefer their own diagnoses. They
connect the sign „child with health difficulties“ rather with the
nondisabled child than with the disabled child.
Key words: sensory, mental and physical disability of child, semantic
value of the conception, semantic differential, system of values
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 2, s. 113 – 122.
LEADERSHIP IN SOCIAL-PSYCHOLOGICAL THEORIES AND IN THE EDUCATIONAL PRACTICE
RADOMÍR MASARYK
Pedagogická fakulta Univerzity Komenského, Bratislava
Súhrn: Prehľadová štúdia bližšie opisuje koncept
vodcovstva a niektoré jeho praktické aplikácie. Vymedzuje pojem
vodcovstva a uvádza niektoré príspevky prevažne zo severoamerickej
a západoeurópskej psychologickej a spoločenskovednej literatúry od
historických prameňov cez „zlaté obdobie psychológie“ až po
postmoderné názory. Mapuje rôzne pohľady – od vnímania vodcovstva ako
vlastnosti výnimočných ľudí a vodcovstva ako produktu doby cez interakčnú
teóriu až po konštrukcionistické vnímanie vodcovstva. Druhá časť sa
zameriava na vodcovstvo v školskej praxi a na problematiku
akceptácie žiakov v skupine.
Kľúčové slová: vodcovstvo, akceptácia v skupine, skupinová
dynamika
Abstract: This overview study presents a closer
description of the concept of leadership and some of its practical applications.
The study defines the concept of leadership and introduces some contributions
mostly from North American and West-European psychological and socioscientific
literature covering historical sources, „golden times of psychology“, and
postmodern opinions. It maps various views – from perceiving leadership as an
attribute of exceptional people and leadership as a product of the era
through interaction theory to constructionist perception of leadership. The
second part is focused on leadership in the educational practice and on the
issue of acceptance of pupils in a group.
Key words: leadership, acceptance in a group, group dynamics
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 2, s. 123 – 133.
THE METAPHOR OF CLIMATE IN THE SCHOOL ENVIRONMENT, AND PUPILS’ EVALUATION OF TEACHERS
JAN MAREŠ, STANISLAV JEŽEK
Centrum výzkumu vývoje osobnosti a etnicity, Masarykova Univerzita,
Brno
Souhrn: V přehledové studii opírající se především
o anglicky psanou literaturu se autoři zabývají významnými tématy současné
pedagogické psychologie: sociálním klimatem třídy a školy
a studentským hodnocením učitelů a kvality výuky. Upozorňují na
komplexnost těchto jevů a diskutují pojem „kompozitní proměnné“,
který se jim však nezdá výstižný. Uvádějí několik možných přístupů
ke studiu klimatu školní třídy. Z postojů žáků (studentů) ke škole
se soustřeďují na to, jak hodnotí své učitele a kvalitu výuky.
Rozebírají faktory, které toto hodnocení ovlivňují. Konstatují, že
v našich podmínkách jsou žáci ve svých hodnoceních školy ovlivněni
především děním ve vlastní třídě; nemají většinou dost prostoru na
vytváření diferencovanějších postojů.
Klíčová slova: škola a výzkum, sociální klima školní třídy,
sociální klima školy, studentské (žákovské) posuzování učitelů
a kvality výuky
Abstract:
In this overview study, which is mostly based on English-written literature, examined are the relevant topics of current pedagogic psychology: social climate of the class and the school, and students’ evaluation of teachers and quality of the teaching. Complexity of these phenomena is emphasized and the discussion is geared for the concept of „composite variables“, which is considered not to be too terse. Some possible approaches with respect to the study of the climate of the school class are introduced. From pupils’ (students) attitudes toward the school, the concentration is focused on those factors how pupils evaluate their teacher and quality of the teaching. Analyzed are the factors that influence this evaluation. A statement is made with regard to the fact that pupils in our school conditions are, in their evaluation of the school, influenced mostly by actions in their own class and they do not have much room to develop more differentiated attitudes.Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 2, s. 134 – 147.
STRATEGIES FOR REMOVAL OF EMOTIONAL BLOCKS IN ADOPTION OF ASSERTIVE BEHAVIOR
MICHAELA BUCKOVÁ
University of Indianapolis, Intercollege, Cyprus
Abstract:
The training of assertiveness became one of the most popular forms of self-development. However, not always is it simple to teach clients to behave assertively, since emotional blocks may obstruct them to adopt and apply behavioral competencies. According to the cognitive-behavioral approach, clients can not gain behavioral competence as long as they are emotionally distressed. Therefore, it is necessary, immediately in the beginning of therapy, to reveal and remove emotional blocks. The contribution analyzes two therapeutic models: Model of Emotional Disorder (Ellis) and Methodology of Self-instructions (Meichenbaum). A proposal was given to apply the behavioral methods only after the time when emotional blocks of assertive behavior are managed.Key words: assertive behavior, emotional blocks, ABC paradigm, self-instructions
Psychológia a patopsychológia
dieťaťa, 37, 2002, č. 2, s. 148 – 156.
FORMS OF INTERDISCIPLINARY COOPERATION IN EDUCATION OF HANDICAPPED CHILDREN INTEGRATED IN REGULAR CLASSES OF BASIC SCHOOLS: REALITY AND NEED
MARTIN KMEŤ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Súhrn: V štúdii sa porovnáva strach, úzkosť
a tréma detí, ktorých sociálne prostredie bolo poznačené občianskou
vojnou v Juhoslávii, so stavom strachu, úzkosti a trémy
slovenských detí. Analýza získaných výsledkov poukázala na výskyt vyššieho
strachu, úzkosti, sociálneho strachu a klasických fóbií
juhoslovanských detí, u oboch pohlaví rovnako v porovnaní so
slovenskými deťmi. V úrovni trémy sa juhoslovanské a slovenské
deti nelíšia. Z analýzy našich výsledkov ďalej zisťujeme, že
slovenské aj juhoslovanské dievčatá vo veku 12-14 rokov sú citlivejšie
a ustráchanejšie ako rovnako starí chlapci. Zvýšene citlivé boli
najmä juhoslovanské dievčatá, čo je pochopiteľné vzhľadom na ich vek
a vojnu, ktorú prežívajú o trochu horšie ako juhoslovanskí
chlapci. Práca poukazuje na vplyv negatívneho sociálneho prostredia (vojny)
na vývin strachu a úzkosti detí, ktoré v takomto prostredí žijú.
Kľúčové slová: strach, úzkosť, tréma, chlapci a dievčatá,
medzikultúrne porovnanie, vojna v Juhoslávii
Abstract: In a survey questionnaire probe, the study
focused on which forms of interdisciplinary cooperation are utilized in
integrated education of disabled children in basic school and which forms
teachers would consider to be optimal. The most frequently reported form were
teacher’s consultations with other professionals not in the time of teaching.
An additional professional participated directly in teaching in 2/5 of
integration clases in 1st degree of basic school and only in 1/4 of cases in 2nd
degree of basic school. In 1st degree of basic school, the additional
professional mostly participates during teaching lessons on a regular
weekly basis. Teachers would consider to be optimal if this form of cooperation
was more frequent and also if this professional participated in education on a daily
basis. In the 2nd degree of basic school, the operative service is the most
frequent form of cooperation of professionals. Teachers would mostly welcome
more frequent participation of the additional professional in all lessons.
Key words: disabled pupil, teacher, cooperation of professionals, school
integration
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 2, s. 157 – 164.
ETHICS AND ETHICAL PRINCIPLES IN PSYCHOLOGICAL COUNSELING
DAGMAR KOPČANOVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Súhrn: Príspevok sa zameriava na skúmanie otázok
etiky, etických zásad a noriem v práci psychológov účinkujúcich
v psychologickej poradenskej praxi, s dôrazom na prax
pedagogicko-psychologických poradní. Autorka prináša skúsenosti
s vytvorením súboru etických štandardov a etických kódexov
v zahraničí, pričom teoretické poznatky dopĺňa niektorými
konkrétnymi príkladmi zo súčasnej i nedávno minulej psychologickej
poradenskej praxe. V závere poukazuje na nevyhnutnosť vypracovať
samostatný etický kódex, zohľadňujúci špecifiká práce s klientom
v pedagogicko-psychologickej, resp. špeciálnopedagogickej poradni, ktorý
by chránil klienta i poradcu.
Kľúčové slová: etika, etický kódex, psychológ, poradca,
psychologické poradenstvo, poradenské zariadenia v rezorte školstva
Abstract: The contribution is focused on research of
issues of ethics, ethical prin-ciples and norms at work of psychologists
practicing psychological counseling with emphasis on practice of
pedagogic-psychological counseling centers. The author delivers experience
related to ethical standards and ethical codices abroad, and supplements
theoretical knowledge by some concrete examples from the present and recent
psychological counseling practice. The conclusion highlights a necessity to
elaborate independent ethical codex that would regard specifics of work with
client at pedagogic-psychological, i.e. special pedagogic counseling center that
would protect both the client and counselor.
Key words: ethics, ethical codex, psychologist, counselor, psychological
counseling, coun-seling centers in the education resort
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 2, s. 173 – 179.
Electronic Library of Scientific Literature - © Academic Electronic Press