Electronic Library of Scientific Literature - © Academic Electronic Press
Volume 37 / No. 3 / 2002
TEN YEARS OF ACTIVITY OF THE VÚDPAP’S CHILDREN CENTER
VLADIMÍR DOČKAL, MAGDALÉNA ŠPOTÁKOVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Súhrn: Detské centrum je multidisciplinárne
zariadenie, ktoré poskytuje starostlivosť rodinám s postihnutými deťmi.
Skladá sa z ambulancie, v ktorej pracuje neurológ, psychológovia,
pedopsychiater, rehabilitačné pracovníčky, logopéd, sociálny pracovník,
špeciálny pedagóg, ďalej z diagnosticko-terapeutických skupín
s poldenným pobytom v zariadení a z integrovanej skupiny predškolskej
výchovy (škôlky), ktorá umožňuje spoločnú výchovu zdravých
a postihnutých detí. Detské centrum sa podieľa na pregraduálnej
príprave študentov a na výskumných úlohách VÚDPaP.
Kľúčové slová: Detské centrum, postihnuté dieťa,
multidisciplinárny prístup
Abstract: The Children Center is a multidisciplinary
facility that delivers care to families with disabled children. It consists of
outpatient rooms where a neurologist, psychologists, pedopsychiatrist,
physioterapists, speech therapist, social worker, and special pedagogue work;
then it consists of diagnostic-therapeutic groups with half-daily stay in the
facility; and of integrated group for preschool education (kindergarten) that
enables joint education of healthy and disabled children. The Children Center
participates in pregradual preparation of students and in research tasks of
Research Institute for Child Psychology and Pathopsychology.
Key words: Children Center, disabled child, multidisciplinary approach
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 3, s. 197-204.
EVERYTHING UNDER ONE ROOF
MAGDALÉNA ŠPOTÁKOVÁ, VLADIMÍR DOČKAL
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Súhrn: Vychádzajúc z idey vývinovej
rehabilitácie T. Hellbrüggeho sme sa pokúsili vybudovať pracovisko, ktoré
by poskytovalo čo najkomplexnejšie multidisciplinárne služby postihnutým deťom
a ich rodinám. Pod jednou strechou tu pracujú lekári
a zdravotnícki pracovníci spolu so psychológmi, špeciálnymi pedagógmi
i sociálnou pracovníčkou a usilujú sa prispieť k včasnému
sociálnemu začleneniu detí. Ich spolupráca prináša pozitívne efekty deťom,
rodičom i zúčastneným odborníkom.
Kľúčové slová: Detské centrum, multidisciplinárny prístup
Abstract: On the basis of T. Hellbrügge’s idea of
developmental rehabilitation, a facility that would deliver the most
complex multidisciplinary services to disabled children and their families was
endeavored to be created. Doctors and medical workers work here under one roof
together with psychologists, special pedagogues and a social worker, too,
and they try to contribute to early social integration of children. Their
cooperation brings positive effects for children, parents and participated
professionals.
Key words: Children Center, multidisciplinary approach
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 3, s. 205-209.
A PSYCHOLOGIST IN THE CHILDREN CENTER
MAGDALÉNA ŠPOTÁKOVÁ, BRONISLAVA KUNDRÁTOVÁ, VLADIMÍR DOČKAL
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Súhrn: Špecifiká práce psychológa v Detskom
centre VÚDPaP sú dané jeho rolou v rámci multidisciplinárneho tímu
a osobitosťami práce s postihnutým dieťaťom a jeho rodinou.
Popri diagnostike, terapii a vývinovej stimulácii je ťažiskom práce
dlhodobé sprevádzanie rodiny s postihnutým dieťaťom rôznymi
vývinovými etapami s ich špecifickými problémami.
Kľúčové slová: Detské centrum, postihnuté dieťa, rodina
s postihnutým dieťaťom, diagnostika, stimulácia, sociálny vývin,
kognitívny vývin
Abstract: Specifics of a psychologist’s work in
the Children Center at Research Institute for Child Psychology and
Pathopsychology are given by his/her role within the scope of a multidisciplinary
team and specifics of work with a handicapped child and its family. Along
with diagnostics, therapy and developmental stimulation, the locus of work lies
in long-term accompaniment of family with disabled child throughout various
developmental stages with their specific problems.
Key words: Children Center, handicapped child, family with disabled
child, diagnostics, stimulation, social development, cognitive development
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 3, s. 210-213.
A SPECIAL PEDAGOGUE IN THE CHILDREN CENTER
MÁRIA ŠTEFKOVÁ, INGRID OBLOŽINSKÁ, JANA LOPÚCHOVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Súhrn:
Cieľom práce špeciálneho pedagóga je
sociálna integrácia postihnutých detí. Tomuto cieľu je podriadená špeciálnopedagogická
diagnostika, vypracúvanie a aplikácia stimulačných programov, práca
v diagnosticko-terapeutických skupinách a tvorba individálnych
vzdelávacích programov. Tyflopéd poskytuje aj ranú diagnostiku
a stimuláciu deťom s viacnásobným postihnutím a poradenstvo
prodičom týchto detí.
Kľúčové slová: špeciálny pedagóg, postihnuté dieťa, zrakovo
postihnuté dieťa, špeciálnopedagogická diagnostika, stimulácia,
reedukácia, individuálny vzdelávací program, poradenský servis
Abstract: The goal of the work of special pedagogue is
social integration of disabled children. Special-pedagogic diagnostics,
elaboration and application of stimulation programs, work in
diagnostic-therapeutic groups and creation of individual educational programs
are subjected to this goal. The expert on typhlology also brings about early
diagnostics and stimulation for children with multiple disabilities, and
counseling for parents of these children.
Key words: special pedagogue, disabled child, visually impaired child,
special-pedagogic diagnostics, stimulation, re-education, individual educational
program, counseling service
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 3, s. 214-216.
A SPEECH THERAPIST IN THE CHILDREN CENTER
VĚRA NÁDVORNÍKOVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Súhrn: Spektrum diagnóz, s ktorými prichádzajú
malí klienti do Detského centra VÚDPaP, pokrýva celý logopedický odbor. Ročne
logopéd v DC ošetrí priemerne 170 detí. Počet logopedických ošetrení
za rok sa pohybuje medzi 1200 až 1500. Práca s deťmi sa teoreticky
opiera o fyziologický výklad nadobúdania reči a jazyka. Pre prax
sú zdôraznené všeobecné zásady a prístupy k poruchám reči
s užším zameraním na deti sluchovo postihnuté.
Kľúčové slová: fyziológia nadobúdania reči, logopedická
starostlivosť, sluchovo postihnuté deti
Abstract: The spectrum of diagnoses that young clients
come with to the Children Center at Research Institute for Child Psychology and
Pathopsychology encompasses the whole field of speech therapy. In the Children
Center, the speech therapist would treat about 170 children yearly. The number
of speech-focused treatments per year is between 1200-1500. Work with children
is theoretically based upon physiological explanation of speech and language
acquisition. For a practical application, general principles and approaches
to speech disorders, with a narrower focus on children with hearing
impairment, are emphasized.
Key words: physiology of speech acquisition, logopedics care, hearing
impaired children
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 3, s. 217-219.
SOCIAL COUNSELING IN THE CHILDREN CENTER
SILVIA BRONIŠOVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Súhrn: Najdôležitejšou úlohou sociálneho
pracovníka v Detskom centre VÚDPaP je začleniť postihnuté dieťa
a jeho rodinu do spoločnosti. Túto úlohu plní ako člen
multidisciplinárneho tímu. Sociálny pracovník pomáha rodičom orientovať
sa v stále sa meniacej spleti zákonov a ďalších právnych
predpisov. Pomáha tiež pri hľadaní vhodného umiestnenia pre postihnuté dieťa
do špecializovanej starostlivosti. Súčasťou náplne jeho práce je aj
poradenstvo a konkrétna pomoc v záťažových a krízových
situáciách, do ktorých sa rodina s postihnutým dieťaťom môže dostať.
Kľúčové slová: sociálne poradenstvo, sociálny pracovník,
postihnuté dieťa, sociálna intervencia
Abstract: In the Children Center at Research Institute
for Child Psychology and Pathopsychology, the most important task of a social
worker is to integrate the handicapped child and its family into society. The
social worker fulfills this task as a member of a multidisciplinary
team. The social worker helps parents to find direction in constantly changing
perplexity of laws and other legal regulations. The social worker also helps to
find a suitable placement for disabled child into specialized care.
Counseling and concrete help in distressful and crisis situations that may occur
in family with the disabled child is, too, a part of social worker’s
fulfillment.
Key words: social counseling, social worker, hancicapped child, social
intervention
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 3, s. 220-223.
COORDINATION OF WORK BETWEEN THE CHILD NEUROLOGIST AND PHYSIOTHERAPIST
JANA TKÁČOVÁ, KATARÍNA KMEŤOVÁ, VIERA FEDOROVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Súhrn: Detský neurológ a fyzioterapeut sú
partnermi pri zabezpečení optimálneho spôsobu ako zistiť a odstrániť
poruchu vývoja centrálnej alebo periférnej nervovej sústavy. Realizácia
individuálneho plánu rehabilitačných cvičení zlepšuje zmenené pohybové
vzorce, čím mení patologický stereotyp a približuje dieťa
k fyziologickým štandardom. Cieľom tímovej spolupráce, do ktorej sa
zapájajú aj ostatní odborníci DC i spolupracujúcich inštitúcií, ale
predovšetkým rodičia dieťaťa, je v maximálne možnej miere prispieť
k sebaobsluhe dieťaťa a jeho samostatnej lokomócii.
Kľúčové slová: pedoneurológ, fyzioterapeut, neurologická diagnostika,
fyzioterapia, deti s motorickými poruchami
Abstract: The child neurologist and physiotherapist are
partners that secure an optimal way of how to find and remove a dysfunction
in the central or peripheral nerve system. Carrying out the individual plan of
rehabilitation exercises improves changed locomotor formulas – thus the
pathological stereotype is altered and the child drawn nearer to physiological
standards. The goal of team cooperation, in which other professionals of the
Children Center and cooperating institutions are involved – but mostly
child’s parents – is to provide the maximum for child’s self-aid and
its independent locomotion.
Key words: pedoneurologist, physiotherapist, neurological diagnostics,
physiotherapy, children with motoric dysfunctions
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 3, s. 224-226.
THE WORK OF A PSYCHIATRIST IN THE CHILD CENTER
ĽUDOVÍT POLÁK
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Súhrn: Pedopsychiater úzko spolupracuje s ostatnými
odborníkmi v Detskom centre pri diagnostickom a terapeutickom
procese. Pri diagnostike zohľadňuje výrazný podiel vývinových etáp na
globálnom obraze detského klienta. Pri terapii ťažkých stavov odporúča
medikamentóznu liečbu alebo umiestnenie klienta v pedopsychiatrickom
zariadení. Zúčastňuje sa aj na posudzovaní vhodnosti výchovného
prostredia konkrétnych detí.
Kľúčové slová: psychické poruchy, psychický vývin, diagnostika,
terapia
Abstract: A pedopsychiatrist has a tight
cooperation with other professionals in the Children Center when diagnostic and
therapeutic process comes into focal point. In diagnostics, the pedopsychiatrist
pays heed to distinct involvement of developmental stages in the global image of
the child client. When therapy of severe conditions is required, the
pedopsychiatrist recommends medicamentous treatment or placement of a client
into a pedopsychiatric facility. The pedopsychiatrist also participates in
evaluation of the appropriateness of educational environment of concrete
children.
Key words: mental disorders, mental development, diagnostics, therapy
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 3, s. 227-228.
WORKING IN THE INTEGRATED GROUP OF PRESCHOOL EDUCATION
ALŽBETA CHLEBIŠOVÁ, JANA KRUŽLIAKOVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Súhrn: V integrovanej skupine predškolskej výchovy
sú zaradené zdravé deti vo veku 3-6 rokov a deti s rôznym
postihnutím vo veku 3-8 rokov. Pracujeme podľa Programu výchovy a vzdelávania
detí v materských školách, ktorý upravujeme podľa individuálnych
potrieb jednotlivých detí. Každou úlohou sa zaoberáme podľa toho, čo je
potrebné u dieťaťa rozvíjať, a hlavne podľa toho, čo dieťa zvládne.
Zameriavame sa predovšetkým na sociálny vývin detí.
Kľúčové slová: integrácia, predškolská výchova, prispôsobenie výchovno-vzdelávacieho
programu potrebám detí
Abstract: Healthy children at the age of 3-6 years and
children with various disabilities at the age of 3-8 years are included in the
integrated group of preschool education. The work follows the Program of
Education of Children in Kindergartens, which is adjusted to individual needs of
particular children. Every task is dealt with according to what is necessary to
develop in each child, especially what the child can cope with. Attention is
mostly paid to social development of children.
Key words: integration, preschool education, adjustment of the
educational program for children’s needs
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 3, s. 229-231.
DIAGNOSTIC-THERAPEUTIC GROUPS AT THE CHILDREN CENTER
BEÁTA TOMČÁNIOVÁ, MAGDALÉNA ŠPOTÁKOVÁ, MARIANNA HOLÚBKOVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Súhrn: Diagnosticko-terapeutické skupiny predstavujú
stredný článok trojstupňového modelu starostlivosti o sociálny vývin
postihnutých detí (od individuálnej ambulantnej starostlivosti cez
diagnosticko-terapeutické skupiny až po zaradenie do predškolského
zariadenia). Sú určené najmä pre postihnuté deti, ktorých sociálny vývin
výrazne zaostáva za ostatnými vývinovými oblasťami a ktorých
individuálna stimulácia už nie je postačujúca, no zaradenie do materskej školy
by ešte nezvládli. Cieľom tejto formy starostlivosti je navodiť nové sociálne
kompetencie a spôsobilosti a generalizovať tie, ktoré dieťa zvláda
a uplatňuje doma a v individuálnej terapeutickej starostlivosti.
Kľúčové slová: diagnostico-terapeutická skupina, postihnuté dieťa,
sociálny vývin
Abstract: Diagnostic-therapeutic groups represent the
intermediary article in the three-degree model of social development care for
disabled children (from individual outpatient care, through
diagnostic-therapeutic groups to inclusion into preschool facility). They are
mostly intended for disabled children the social development of whom
significantly lags behind other developmental areas and whose individual
stimulation is not already sufficient, but who would not yet cope with inclusion
into kindergarten. The goal of this form of care is to trigger off new social
competencies and generalize the ones that child can cope with and apply at home
and in individual therapeutic care.
Key words: diagnostic-therapeutic group, disabled child, social
development
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 3, s. 232-234.
RESEARCH PROJECTS OF THE CHILDREN CENTER
MAGDALÉNA ŠPOTÁKOVÁ, JANA TKÁČOVÁ, BEÁTA TOMČÁNIOVÁ, VLADIMÍR DOČKAL
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Súhrn: V Detskom centre sa v súčasnosti riešia
nasledujúce výskumné úlohy: Význam spontánnej aktivity a sociálnej
interakcie detí raného veku pre vývinovú diagnostiku, Sociálna interakcia
zdravých a postihnutých detí v integrovanej materskej škole, Sociálne
začleňovanie postihnutých detí v integrovaných letných táboroch a Teória
mysle postihnutých detí (posledné tri sú súčasťou grantovej úlohy
Psychologické aspekty výchovy a vzdelávania detí so špeciálnymi edukačnými
potrebami). Výskumom spontánnej aktivity zisťujeme možnosti diagnostiky
motorického poškodenia analýzou spontánnej motorickej aktivity dieťaťa v porovnaní
s tradičným neurologickým vyšetrením. Sledovanie sociálnej interakcie
má odhaliť možnosti podporiť sociálnu interakciu, ktorá je prejavom i prostriedkom
spoločenskej integrácie. V 1. fáze tohto výskumu sa nepotvrdil vplyv
kooperatívnych úloh na frekvenciu sociálnej interakcie zdravých a postihnutých
detí v integrovanej materskej škole, v 2. fáze sa skúma vplyv učiteľky.
Ďalší výskum potvrdil, že sociálne začleňovanie postihnutých detí školského
veku pozitívne ovplyvňujú programy integračných letných táborov. Individuálna
“teória mysle” každého jednotlivca zahŕňa pochopenie faktu, že mentálny
a reálny svet sú oddelené entity, že mentálny svet iných ľudí má
iné obsahy, než jeho vlastný. V našom výskume porovnávame vývin
“teórie mysle” detí rôznych diagnostických skupín.
Kľúčové slová: spontánna aktivita, sociálna interakcia, sociálna
integrácia, teória mysle, postihnuté deti, deti raného veku
Abstract: Currently the following research tasks are
solved at the Children Center: Significance of Spontaneous Activity and Social
Interaction of Early-Age Children for Developmental Diagnostics; Social
Interaction of Healthy and Disabled Children in the Integrated Kindergarten;
Social Inclusion of Disabled Children into Integrated Summer Camps; and Theory
of Mind in Disabled Children (the last three tasks are part of the grant task
Psychological Aspects of Education of Children with Special Educational Needs).
The research of spontaneous activity helps to expose information on
possibilities to diagnose motoric impairment by analyzing child’s spontaneous
motoric activity in comparison with traditional neurological examination. The
follow-up of social interaction – the manifestation and means of social
integration – should reveal possibilities for supporting social
interaction. In the first phase of the research, the influence of cooperative
tasks on the frequency of social interaction of healthy and disabled children in
the integrated kindergarten was not confirmed; in the second phase, teacher’s
influence is researched. Another research confirmed that programs of integrative
summer camps positively influences to social inclusion of disabled children at
school age. The individual “theory of mind” of every particular individual
includes understanding of the fact that mental and real worlds are divided
entities and the mental world of other people has different contents than
one’s own world. A comparison is made with respect to the development of
the “theory of mind” in children of various diagnostic groups.
Key words: spontaneous activity, social interaction, social integration,
theory of mind, disabled children, children of early age
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 3, s. 235-241.
OUR EXPERIENCE WITH USE OF HIPPOTHERAPY WITHIN THE SCOPE OF CHILD
DOROTA KOPASOVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Súhrn: Interdisciplinárna starostlivcosť psychológa,
hipológa a logopéda o 23 detí vo veku 4-14 rokov, ktoré sú
klientami Detského centra VÚDPaP, smeruje k zmierneniu negatívnych
prejavov a dôsledkov rôznych typov ich zdravotných postihov. Po trojmesačnej
aplikácii hipoterapie sa zlepšený psychický stav v oblasti intelektu,
emocionality a osobnosti prejavil u 66 perceent skúmaných detí.
Kľúčové slová: hipoterapia, interdisciplinárny prístup, dieťa so
zdravotným postihnutím, psychológ, hipoterapeut, logopéd
Abstract: Interdisciplinary care of a psychologist,
hippologist (horse therapist), and speech therapist for 23 children at the age
of 4-14 years – clients of the Children Center at Research Institute for
Child Psychology and Pathopsychology – is aiming toward the relief of
negative manifestations and consequences of various types of their handicaps.
After a three-month period of practicing hippotherapy, the improved mental
condition in the area of intellect, emotionality and personality manifested in
66 % of researched children.
Key words: hippotherapy, interdisciplinary approach, child with a handicap,
psychologist, hippotherapist, speech therapist
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 3, s. 242-246.
ARTETHERAPY AND MUSIC THERAPY AT WORK IN THE CHILDREN CENTER
ĽUBICA KÖVÉROVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie,
Bratislava
Súhrn:
V príspevku je všeobecne i podrobnejšie
charakterizovaná arteterapia a muzikoterapia. Opísané sú ciele, témy a techniky
arteterapie, ako aj konkrétne témy jednotlivých muzikoterapeutických sedení,
ktoré sa využívajú pri práci s detským klientom. Autorka uvádza
terapeutické postupy, ktoré sa osvedčujú v práci arteterapeuta a muzikoterapeuta
v Detskom centre VÚDPaP.
Kľúčové slová: arterapeutické sedenie, muzikoterapeutické sedenie,
kreativita, sebarealizácia, interakcia
Abstract: The contribution deals – in a general
and in more detailed way – with the characteristic of artetherapy and
music therapy. Described are goals, topics and techniques of artetherapy, as
well as concrete topics of individual music-therapeutic sessions that are used
in work with child clients. The author introduces therapeutic practices that are
being attested at artetherapist’s and music-therapist’s work in the Childer
Center at Research Institute for Child Psychology and Pathopsychology.
Key words: artetherapeutic session, music-therapeutic session,
creativity, self-actualization, interaction
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 3, s. 247-251.
WORK WITH CHILDREN WITH DELAYED SCHOOL ATTENDANCE
BEÁTA TOMČÁNIOVÁ, MARIANNA HOLÚBKOVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Súhrn:
Deťom, ktoré majú z rôznych dôvodov
odložený začiatok školskej dochádzky, sa v Detskom centre VÚDPaP
venuje osobitná pozornosť. Problémové oblasti jednotlivých detí sa
stimulujú v tematických celkoch. Okrem nácviku zručností a spôsobilostí
sa kladie dôraz na sociálny vývin detí. Uprednostňujeme spoločné riešenie
problému pred individuálnou prácou a zároveň učíme deti akceptovať
individualitu ostatných.
Kľúčové slová: školská zrelosť, skupinová práca
Abstract: Children who have the beginning of their school
attendance delayed from various reasons receive a special care in the
Children Center at Research Institute for Child Psychology and Pathopsychology.
The problem areas of individual children are stimulated in thematic units. In
addition to training of skills and competencies, emphasis is also laid on social
development of children. Preferred are joint solutions of the problems to
individual work; simultaneously, children are taught to accept the individuality
of others.
Key words: school maturity, group work
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 3, s. 252-255.
(MATHEMATICAL) GUINEA PIGS CLUB
BEÁTA TOMČÁNIOVÁ, MAGDALÉNA ŠPOTÁKOVÁ, INGRID OBLOŽINSKÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Súhrn:
V ”Klube matematických morčiat” (názov
si vymysleli deti samy) sa v Detskom centre VÚDPaP stretávajú deti s výraznými
poroblémami v škole. Ich problémy vznikajú kombináciou viacerých
nepriaznivých faktorov. Na skupinových sedeniach sa odborníci snažia tieto
faktory ovplyvniť. Deti tu majú príležitosť zažiť úspech, naučiť sa
pracovať tímovo, spoznať svoje silné stránky a akceptovať tie slabé.
Kľúčové slová: vývinové poruchy učenia, práca v skupine
Abstract: In the Children Center at Research Institute
for Child Psychology and Pathopsychology in the Club of “mathematical guinea
pigs” (children themselves schemed up this name) meet children who have
distinct problems at school. Their problems result from combination of several
unfavorable factors. Professionals try to influence these factors at group
sessions. Children have here the opportunity to experience success, to work in
team, and to accept weaker children.
Key words: developmental learning disorders, work in group
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 3, s. 256-259.
MODERN TRENDS IN CARE OF STUTTERING ADOLESCENTS
VIKTOR LECHTA
Katedra logopédie PdFUK, Bratislava
Subkatedra klinickej logopédie SZV, Bratislava
Súhrn:
Zajakavosť treba chápať ako zložitý syndróm
s prienikom troch skupín symptómov: dysfluencia – nadmerná námaha
– psychická tenzia. Tieto symptómy sa spravidla v rámci
etiopatogenézy zajakavosti prejavujú, kombinujú a rozvíjajú v rôznej
miere, stupni závažnosti a rôznej vzájomnej súvzťažnosti (vrátane
spätnoväzbových mechanizmov). Aj u adolescentných balbutikov, keď už
mnohí terapeuti kvôli habituácii príznakov, chronicite zajakavosti rezignujú,
sa treba usilovať o zvrátenie nepriaznivého vývinu. V terapeutickom
pláne je nevyhnutné akcentovať aj iné komponenty než je iba samotná
neplynulosť rečového prejavu: klinický model zajakavosti a model
etiopatogenézy zajakavosti, ktoré sú v tomto príspevku prezentované, k tomu
ponúkajú jednu z posledných možností. Neobyčajne dôležitá je v tomto
zmysle extralingvistická symptomatika. Balbutológia ako disciplína, ktorá je
priesečníkom poznatkov o zajakavosti z rozličných vied, je
transdiciplinárnou oblasťou par excellence: v terapii adolescentných
balbutikov je miesto psychológa nezastupiteľné.
Kľúčové slová: zajakavosť, narušená komunikačná schopnosť, terapia
zajakavosti, balbutik
Abstract: Stuttering should be understood as a complex
syndrome that cumulates three groups of symptoms: dysfluency – excessive
effort – mental tension. Within the scope of ethiopathogenesis of
stuttering, these symptoms regularly manifest, combine and develop themselves in
a different measure, degree of relevance, and various mutual concurrence
(including feed-back mechanisms). When dealing with adolescent stutterers, which
makes many therapists already resign because of the chronicity of stuttering and
habitual signs, it is important to try to reverse the adverse development. In
the therapeutic plan it is inevitable to put accent on other components than
dysfluency of speech alone: the clinical model of stuttering and the model of
ethiopathogenesis of stuttering, which are presented in this contribution, offer
one of the last possibilities. Unusually important in this respect is
extra-linguistic symptomatology. Balbutology as a discipline which
represents a point of intersection of knowledge on stuttering of various
sciences is a transdisciplinary area par excellence: in the therapy of
adolescent balbutics the role of a psychologist is unsubstitutable.
Key words: stuttering, communicative disability, therapy of stuttering,
stutterer
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 3, s. 260-270.
OVERCOMING OF BARRIERS BETWEEN CHILD WITH A DISABILITY AND ITS FAMILY
MAGDALÉNA SZABOVÁ
Katedra liečebnej pedagogiky PdF UK, Bratislava
Súhrn:
Príspevok ponúka zamyslenie nad situáciou, keď
postihnutie dieťaťa predstavuje bariéru, brániacu rozvinutiu kvalitného vzťahu
medzi ním a jeho rodinou. Prekážky na životnej ceste človeka prirovnáva
k jazeru, na druhom brehu ktorého čaká dieťa. V tejto metafore
pripodobňuje rôzne formy prístupu k jazeru s výchovnými štýlmi
rodiny. Opisuje program liečebnopedagogickej intervencie, ktorého prvá časť
sa venuje deťom s postihnutím, druhá je orientovaná na ich rodičov
(rodinu). Bližšie sa zaoberá druhou časťou programu, ktorej hlavným
zameraním je sprevádzanie a podpora rodiny pri adaptácii na postihnutie
dieťaťa, pomoc pri hľadaní adekvátneho spôsobu výchovy dieťaťa (detí).
Kľúčové slová: dieťa s postihnutím, rodina, bariéra, výchovné
štýly, Program liečebnopedagogickej intervencie
Abstract: The contribution tries to analyze the situation
when the disabled child is a barrier that impedes development of a quality
relationship between itself and its family. The article compares this
obstruction on one’s way of life to the lake where a child awaits on the
other shore. In this metaphor, various forms of approach to the lake are
compared to educational family styles. The therapeutic-educational program of
intervention is described – its first part is focused on children with
disabilities, its second part is focused on child’s parents/family. The second
part of the program is more concretely described – it is mainly focused on
accompanying and supporting of family in their adaptation to a child’s
disability and on help in looking for adequate means of education of
child/children.
Key words: child with disability, family, barrier, educational styles,
therapeutic-educational program of intervention
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 3, s. 271-279.
CHILD WITH HEALTH DISABILITY AND THE NEW SOCIAL LEGISLATION – FIRST EFFECTS
KVETOSLAVA REPKOVÁ
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky,
Bratislava
Súhrn: Príspevok informuje o niektorých výsledkoch
prieskumu dopadov zavedenia novej sociálnej legislatívy na život občanov s ťažkým
zdravotným postihnutím. Zástupcovia vybraných občianskych združení –
jednotlivci s postihnutím alebo ich rodinní príslušníci oceňujú na
novom systéme sociálnej pomoci najmä jeho komplexnosť, a to z hľadiska
oblastí poskytovanej pomoci i z hľadiska druhov zdravotného
postihnutia. Ako negatíva vnímajú dĺžku konania pri rozhodovaní o poskytnutí
pomoci a subjektivizmus posudkovej práce. Reflektujú zlepšenie vzdelávacích
možností a miery nezávislosti, v oblasti zamestnávania však zlepšenie
nezaregistrovali.
Kľúčové slová: verejné sociálne služby, koordinácia, sociálna
pomoc
Abstract: The contribution informs about some results of
the survey focused on impacts on lives of citizens with severe health disability
resulting of the application of the new social legislation. Representatives of
selected civic associations - individuals with disabilities, or their
family members, appreciate mostly the complexity of the new system of social
support - that is, both from the aspect of the support delivered and from
the aspect of types of health disability. The amount of time in the process of
decision-making to provide support and subjectivity of expert-judgement work are
perceived negatively. Improvement of educating possibilities and the measure of
independence are reflected, but improvement in the area of employment was not
noted.
Key words: public social services, coordination, social assistance
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 3, s. 280-286.
CHILD WITH DISABILITY AND COMPETENCIES OF AN EDUCATIONAL THERAPIST
MARTA HORŇÁKOVÁ
Katedra liečebnej pedagogiky PdF UK, Bratislava
Súhrn:
Moderná starostlivosť o dieťa s postihnutím
si vyžaduje komplexný a multidisciplinárny prístup. Na tejto
starostlivosti sa u nás posledných 30 rokov podieľa aj liečebný pedagóg.
Jeho kompetencie, metódy a úlohy sú špecifické a len čiastočne
zastupiteľné iným odborníkom. Pre klienta majú mimoriadny význam, lebo využívajú
hru, pohyb, umenie a zamestnania, aby diagnostikovali a terapeuticky
intervenovali v záujme podpory vývinu klienta a jeho kompetencií
zvládať problémy a nachádzať zmysel vo svojom konaní a bytí.
Liečebný pedagóg sa usiluje pristupovať ku klientovi celostne, na jeho problém
nazerá ako na systém, v ktorom sú jednotlivé prvky mnohonásobne
prepojené. Preto musí úzko spolupracovať s osobami podieľajúcimi sa
na starostlivosti, vymieňať si s nimi informácie a spoločne hľadať
možné varianty pomoci klientovi. Potrebuje tiež podporu spolupracujúcich
profesií pri vlastnom etablovaní sa v systéme poskytovania pomoci.
Kľúčové slová: liečebná pedagogika, integrálna starostlivosť,
kompetencie a spolupráca, úlohy liečebného pedagóga
Abstract: Modern care for children with disabilities
requires a complex and multidisciplinary approach. For 30 years, this form
of care has also included here a participation of an educational therapist
(curative pedagogue). His/her competencies, methods and tasks are specific, and
only partially substitutable by other professionals. The educational therapist
has an extraordinary significance for clients, because he/she utilizes playing,
physical coordination, art and employments in order to diagnose and
therapeutically intervene for the benefit of supporting clients’ development
and their competencies to be able to cope with problems and find meaning in
their acting and beingness. The educational therapist tries to approach clients
in integrity, regards their problems as a system in which particular
elements have multiple interconnection. A tight cooperation is needed with
other persons that participate in the care, to exchange information with them
and look jointly for possible alternatives of supporting the client. The
educational therapist also needs the support of cooperating professions in order
to be established in the system of care delivery.
Key words: therapeutical education (curative pedagogy), integral care,
competence and cooperation, tasks of educational therapist
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 37, 2002, č. 3, s. 287-292.
Electronic Library of Scientific Literature - © Academic Electronic Press