Electronic Library of Scientific Literature - © Academic Electronic Press
Volume 38 / No. 1 / 2003
SOME ASPECTS OF THEORY OF MIND IN CHILDREN WITH CEREBRAL PALSY II. RELATIONS OF FALSE BELIEFS WITH LINGUISTIC AND COGNITIVE ABILITIES
MAGDALÉNA ŠPOTÁKOVÁ, EVA FILIPPOVÁ*, VLADIMÍR DOČKAL
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie,
Bratislava
*Department of Human Development and Applied Psychology, University of Toronto,
Canada
Abstract: Compared were 12 intellectually intact
children with quadruparetic form of cerebral palsy at the age of 5 up to 10
years with their typically developing peers. Standard tasks focused on false
beliefs of the first and second order were used as indicators of theory of mind
(ToM); 6 subtests from the 3th revision of Stanford-Binet Scale and Heidelberg
Test of Linguistic Development were used as indicators of the level of verbal
abilities; nonverbal abilities were determined by means of ad hoc prepared
Matrix Test; the level of operational thinking in terms of J. Piaget’s Theory
was determined by 3 subtests of TEKO battery. The results gave grounds for the
formulation of the following hypotheses: Children with cerebral palsy
significantly lag behind in formation of theory of mind; their disability
extends over the unambiguous relationship of cognitive functions with
chronological age; the influence of linguistic development on the formation of
ToM probably depends on concrete communication conditions, which are difficult
for children with cerebral palsy; nonverbal abilities are not related to ToM;
the development of operational thinking and ToM take place independently; use of
concrete operations in cerebral palsied children can precede the develpoment of
ToM.
Key words: theory of mind, cerebral palsy, cognitive abilities,
cognitive development
Súhrn: Autori porovnávali 12 intelektovo
intaktných detí s kvadruparetickou formou detskej mozgovej obrny vo veku
päť až desať rokov s ich typicky sa vyvíjajúcimi rovesníkmi. Ako
indikátory teórie mysle boli použité štandardné úlohy zamerané na mylné
presvedčenie prvého a druhého stupňa, ukazovateľmi úrovne verbálnych
schopností bolo šesť subtestov z 3. revízie Stanford-Binetovej škály a Heidelberského
testu rečového vývinu, neverbálne schopnosti sa zisťovali pomocou ad hoc
zostaveného testu Matrice, úroveň operačného myslenia v zmysle teórie
J. Piageta tromi subtestami batérie TEKO. Výsledky viedli k formulovaniu
nasledujúcich hypotéz: Deti s DMO výrazne zaostávajú vo formovaní teórie
mysle; ich postihnutie prekrýva jednoznačný vzťah kognitívnych funkcií k chronologickému
veku; vplyv rečového vývinu na formovanie teórie mysle je pravdepodobne závislý
od konkrétnych podmienok komunikácie, ktoré majú mnohé deti s DMO zťažené;
neverbálne schopnosti s teóriou mysle nesúvisia; vývin operačného
myslenia a teórie mysle prebiehajú nezávisle, u detí s DMO môže
používanie konkrétnych operácií teóriu mysle predchádzať.
Kľúčové slová: teória mysle, detská mozgová obrna, kognitívne
schopnosti, kognitívny vývin
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 38, 2003, č. 1, s. 3–20.
ACQUISITION OF WORDS IN SOCIAL CONTEXT: BRUNER-TOMASELLO’S APPROACH
ZUZANA PETROVÁ
Katedra predškolskej a elementárnej pedagogiky, Pedagogická fakulta UK, Bratislava
Abstract: The contribution makes
systemization of some interpretations of the speech development of child based
upon Bruner-Tomasello’s tradition in psychology of language, which accentuates
mostly the intentional character of testimonies used in communication situations
between the child and the adult. These conceptions of native language
acquirement are focused mostly on the communication function of language and
social context in which acquirement of language takes place; they increasingly
highlight the means of interaction between the child and the adult. From the
character of these interactions follow influences on the extent and character of
child’s vocabulary.
Key words: labeling interactions, principles of acquirement of
words and their meanings, Bruner-Tomasello’s tradition in psychology of
language, testimonial acts, holophrases, expansion of vocabulary
Súhrn: Príspevok systematizuje niektoré
interpretácie rečového vývinu dieťaťa opierajúce sa o Bruner–Tomasellovskú
tradíciu v psychológii jazyka, ktorá zdôrazňuje predovšetkým
intencionálny charakter výpovedí používaných v komunikačných situáciách
medzi dieťaťom a dospelým. Tieto koncepcie osvojovania si rodného
jazyka sú zamerané predovšetkým na komunikačnú funkciu jazyka a sociálny
kontext, v ktorom osvojovanie si jazyka prebieha. Zvýšený dôraz kladú
na spôsoby interagovania medzi dieťaťom a dospelým. Z charakteru týchto
interakcií sú odvodené vplyvy na rozsah a charakter slovnej zásoby dieťaťa.
Kľúčové slová: „labelingové“ interakcie, princípy
osvojovania si slov a ich významov, Bruner–Tomasellovská tradícia v psychológii
jazyka, výpovedné akty, holofrázy, rozširovanie slovnej zásoby
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 38, 2003, č. 1, s. 21–31.
APPROACHES TO INTEGRATED EDUCATION OF HANDICAPPED CHILDREN
BEÁTA TOMČÁNIOVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Abstract: Education of handicapped children
is relatively a frequently discussed issue of problems. Presently,
highlighted are individual child’s needs, i.e., child personality, its social
environment, context of situation. For every child with disability it is
important to find the most suitable form of education possible, not to include
it into a universally prepared model. The integrated form of education
appears, contrary to the segregated one, more successful from the aspect of
social integration and acceptance of disabled children by the majority society.
However, experts agree in the opinion that the very placement of child into the
integrated collective is not a sufficient factor, it must be supported and
developed.
Key words: integration, handicapped child, special education
Súhrn: Vzdelávanie postihnutých detí je
pomerne často diskutovaným problémovým okruhom. V súčasnosti sa kladú
do popredia individuálne potreby dieťaťa, t.j. osobnosť dieťaťa, jeho sociálne
prostredie, kontext situácie. Pre každé dieťa s postihnutím je dôležité
nájsť čo najvhodnejšiu formu vzdelávania, nie zaradiť ho do univerzálne
pripraveného modelu. Integrovaná forma vzdelávania sa oproti segregovanej
ukazuje byť úspešnejšou z hľadiska sociálnej integrácie a akceptovania
postihnutých detí majoritnou spoločnosťou. Odborníci sa však zhodujú v názore,
že samotné umiestnenie dieťaťa v integrovanom kolektíve nie je postačujúcim
faktorom, treba ho podporovať a rozvíjať.
Kľúčové slová: integrácia, postihnuté dieťa, špeciálna edukácia
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 38, 2003, č. 1, s. 32–39.
THE INTERNATIONAL LONGITUDINAL ELSPAC STUDY (SECOND WAVE OF PSYCHOLOGICAL EXAMINATION)
LENKA LACINOVÁ, ELEN SEJRKOVÁ, EVA PAVLÍKOVÁ, RADKA MICHALČÁKOVÁ, JAN ŠIRŮČEK
Centrum výzkumu vývoje osobnosti a etnicity, FSS MU, Brno
Abstract: In March in 2002, the second wave of
psychological examination of children started within the scope of the project
– the European Longitudinal Study of Pregnancy of Childhood. The authors
yielded information on the research sample and on methods used in the follow-up
of eleven-year-old children and their parents. The first results will be
available at the end of the year 2002.
Key words: ELSPAC, longitudinal research, children, parents
Souhrn: V březnu 2002 začala druhá
vlna psychologického šetření dětí v rámci mezinárodního projektu
The European Longitudinal Study of Pregnancy and Childhood. Autoři informují o výzkumném
vzorku a metodách použitých při sledování jedenáctiletých dětí a jejich
rodičů. První výsledky budou k dispozici koncem roku 2002.
Klíčová slova: ELSPAC, longitudinální výzkum, děti,
rodiče
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 38, 2003, č. 1, s. 40–45.
DASEInsANALYTICAL PSYCHOPATHOLOGY AND PSYCHOTHERAPY
PAVEL HLAVINKA
Právnická fakulta Univerzity Palackého v Olomouci
Abstract: The study deals with a suggestion
of possible psychopathological classification, as presented by daseinsanalysis.
This intention is presented by phenomenological description of schizophrenia,
mood disorders, narcism and hysteria. The second part of the article shows basic
clues according to which daseinsanalytical psychotherapist works both in
individual and group therapy. The main objective of this therapy is to be
liberated in direction of relaxed realization of unique possibilities of every
man’s existence.
Key words: analysis of human existence, phenomenology,
schizophrenic existence, depression, hysteria, dissolving of resistance, to be
liberated in direction of realization of one’s own possibilities
Souhrn: Článek se zabývá návrhem možné
psychopatologické klasifikace, kterou představuje daseinsanalýza. Tento záměr
je ukázán na fenomenologické deskripci schizofrenie, poruch nálad, narcismu
a hysterie. Druhá část článku ukazuje základní vodítka, podle kterých
daseinsanalytický psychoterapeut při individuální a skupinové terapii
pracuje. Hlavním cílem této terapie je osvobozování směrem k uvolněné
realizaci jedinečných možností existence každého člověka.
Klíčová slova: analýza lidské existence, fenomenologie,
schizofrenní existence, deprese, hysterie, rozpouštění odporů, osvobozování
k realizaci vlastních možností
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 38, 2003, č. 1, s. 46–63.
CONTRIBUTION TO POSSIBILITIES OF DÉPISTAGE OF BEHAVIOR DISORDERS IN COUNSELING AND REEDUCATION PROCESS
ALENA KOPÁNYIOVÁ, ŠTEFAN MATULA
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Abstract: The contribution deals with dépistage
of behavior disorders in counseling and reeducation process by means of
Individual Reeducational Program. The authors formulate the strategy of work
with problem child: from intercepting the problem (in counseling facilities) up
to placing the child into institutional care, which is preceded by diagnostics
in the Diagnostics Center by means of unified form of analysis of educational
condition and reeducational strategies. The other part of the contribution deals
with diagnostics of behavior by means of A. Mezera’s evaluating
questionnaires. It presents some psychometric results that showed substantiated
use of these tools in dépistage of behavior disorders.
Key words: individual reeducational program, reeducation,
psychodiagnostics, evaluating questionnaires
Súhrn: Príspevok sa venuje depistáži
porúch správania v poradenskom a reedukačnom procese pomocou
Individuálneho reedukačného programu. Autori formulujú stratégiu práce s problémovým
dieťaťom: od zachytenia problému v centre výchovnej a psychologickej
prevencie alebo v pedagogicko-psychologickej poradni až po umiestnenie dieťaťa
do ústavnej starostlivosti, ktorému predchádza diagnostika v diagnostickom
centre pomocou unifikovanej formy analýzy východísk edukačného stavu a reedukačných
stratégii. Ďalšia časť príspevku sa venuje diagnostike správania pomocou
posudzovacích dotazníkov A. Mezeru. Prezentuje niekoľko psychometrických výsledkov,
ktoré ukázali opodstatnené používanie týchto nástrojov v depistáži
porúch správania.
Kľúčové slová: individuálny reedukačný program, reedukácia,
psychodiagnostika, posudzovacie dotazníky
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 38, 2003, č. 1, s. 64–70.
Electronic Library of Scientific Literature - © Academic Electronic Press