Electronic Library of Scientific Literature - © Academic Electronic Press


 

PSYCHOLÓGIA A PATOPSYCHOLÓGIA DIEŤAŤA
PSYCHOLOGY AND PATOPSYCHOLOGY OF A CHILD



Volume 39 / No. 1 / 2004

PSYCHOLÓGIA A VÝCHOVNO-VZDELÁVACÍ PROCES

KRÁTKE INFORMÁCIE

KAZUISTIKA

SPRÁVY

RECENZIE


SEBAÚCTA – ZDROJ EFEKTÍVNEHO ZVLÁDANIA ZÁŤAžE ADOLESCENTAMI

EVA KOUBEKOVÁ

Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava

SELF-ESTEEM - THE SOURCE OF EFFECTIVE COPING WITH STRESS BY ADOLESCENTS

Abstract: The contribution draws attention to relationships between self-esteem and coping behavior of adolescent youth at the age of 14-18 years. On the basis of the results it can be noted that high positive self-esteem does significantly influence the effectiveness of self-coping and coping with environment, while in reduction of stress tension adolescents with higher measure of self-esteem employ mostly active coping strategies, but also avoidance strategies. In particular variables that were followed, as well as in their mutual operation, more inter-sexual differences can be found.
Key words: adaptive coping, coping strategies, self-esteem

Súhrn: Príspevok poukazuje na kauzálne vzťahy medzi sebaúctou a copingovým správaním adolescentnej mládeže vo veku 14-18 rokov. Na základe výsledkov možno usudzovať, že vysoké pozitívne sebaocenenie významne ovplyvňuje efektivitu sebazvládania i zvládania prostredia, pričom pri redukcii stresového napätia adolescenti s vyššou mierou sebaúcty uplatňujú najmä aktívne zvládacie stratégie, ale i stratégie vyhýbania. V jednotlivých sledovaných premenných ako i v ich vzájomnom pôsobení zisťujeme viaceré medzipohlavné rozdiely.
Kľúčové slová: adaptívne zvládanie, stratégie zvládania, sebaúcta

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 39, 2004, č. 1, s. 3–11.


RODOVÁ IDENTITA DIEVČAT A MEDIÁLNY DISKURZ

DANIELA MORVAYOVÁ1, JANA PLICHTOVÁ2

1 Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
2 Katedra psychológie, FF UK Bratislava

GIRL GENDER IDENTITY AND MEDIAL DISCOURSE

Abstract: Media as one of the sources of construction of social reality influence our conception of the world, as well as our self-conception and conception of our role. Investigated were the medial messages of two girl magazines – Bravo Girl!, as a representative of contemporary West-European ideology (40 issues, volumes 1998-2003 ), and Čajka magazine, as a representative of Christian ideology (20 issues, volumes 1998-2003). Two models of the "right girl“ were identified by qualitative analysis: a provoking, "sexy“ girl in Bravo Girl!, and a humble, secluded girl in Čajka. The offer of topics corresponded to these models of the ideal girl. The girl in Bravo Girl! is mostly perceived as a sexual object, other means of her self-actualization are not taken into consideration. Readers of Čajka receive as a required patriarchal model in the scope of which woman should find her destination in the household and man at work. Both magazines perceive the value and quality of girl life in dependence on boys (men). In spite of their ideological disparity, they bring a traditional picture of woman and her second-class position in society.
Key words: medial messages, medial discourse, analysis of discourse, genderness

Súhrn: Médiá ako jeden zo zdrojov konštrukcie sociálnej reality ovplyvňujú naše ponímanie sveta ako aj ponímanie seba a svojej roly. Autorky skúmali mediálne posolstvá dvoch dievčenských časopisov – Bravo Girl! ako predstaviteľa súčasnej západoeurópskej ideológie (40 čísel, ročníky 1996-2003) a časopisu Čajka ako predstaviteľa kresťanskej ideológie (20 čísel, ročníky 1998-2003). Kvalitatívnou analýzou identifikovali dva modely „správneho“ dievčaťa: provokujúce, „sexy“ dievča v Bravo Girl! a skromné, utiahnuté dievča v Čajke. Týmto modelom ideálneho dievčaťa zodpovedala aj ponuka tém. V Bravo Girl! je dievča ponímané predovšetkým ako sexuálny objekt, o inom spôsobe sebarealizácie sa neuvažuje. V Čajke sa čitateľkám predkladá ako žiaduci patriarchálny model, v ktorom by sa žena mala realizovať v domácnosti, muž v práci. Oba časopisy ponímajú hodnotu a kvalitu života dievčat v závislosti od chlapcov (mužov). Napriek svojej ideologickej rozdielnosti podávajú tradičný pohľad na ženu a jej druhoradú pozíciu v spoločnosti.
Kľúčové slová: mediálne posolstvá, mediálny diskurz, analýza diskurzu, rodovosť

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 39, 2004, č. 1, s.12–35.


ŠKOLSKÁ VÝKONNOSŤ A EMOČNÁ NARUŠENOSŤ ŽIAKOV ZÁKLADNÝCH ŠKÔL

EMIL KOMÁRIK, MONIKA BUŠOVÁ

Pedagogická fakulta Univerzity Komenského, Bratislava

SCHOOL PERFORMANCE AND EMOTIONAL DISTURBANCE OF ELEMENTARY-SCHOOL PUPILS

Abstract: The study presents results of the research of possible influence of emotional disturbance on school performance of children of the 4th grade of basic schools. The examination of the sample of 102 children divided into two groups in accordance with school performance with assessment of intellectual preconditions showed that at least 53% of those who had yielded lower performance in relation to their possibilities have more serious emotional problems. In the group of pupils with the performance with which corresponds to abilities, 6% of the examined children have similar problems.
Key words: school performance, emotional disturbance, special education

Súhrn: Štúdia prezentuje výsledky skúmania možného vplyvu emočnej narušenosti na školskú výkonnosť detí štvrtého ročníka základných škôl. Vyšetrenie 102 detí rozdelených do dvoch skupín podľa súladu školskej výkonnosti s odhadom rozumových predpokladov ukázalo, že najmenej 53 percent tých, ktorí podávajú nižší výkon ako sú ich možnosti, má vážnejšie emočné problémy. Zo skupiny žiakov, ktorých výkon zodpovedá schopnostiam, má podobné problémy 6 percent skúmaných detí.
Kľúčové slová: školská výkonnosť, emočná narušenosť, špeciálne vzdelávanie

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 39, 2004, č. 1, s.36–42.


AKTUÁLNY POHĽAD NA PREDŠKOLSKÚ INTEGRÁCIU DETÍ SO SLUCHOVÝM POSTIHNUTÍM

ĽUBICA KROČANOVÁ

Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava

CURRENT LOOK AT PRESCHOOL INTEGRATION OF HEARING-IMPAIRED CHILDREN

Abstract: Integration for children with hearing impairment at preschool age offers closeness of family environment, necessary socializing experience, coping with barriers in a social contact, stimulating social environment of healthy peers, a possibility of mutual interactions with them, opportunity for improvement of verbal abilities, etc. Successfulness of the integration process is directly influenced by the level and quality of material and personal services delivered in the environment where the child will be integrated. According to author’s information, the social status of hearing-impaired child in the integrated environment is influenced by the type and the degree of hearing impairment, and child’s age. It is also determined by intellectual preconditions, personality characteristics, as well as social manifestations of child and preparedness of environment toward accepting its handicap.
Key words:
hearing impairment, integration, preschool age

Súhrn: Integrácia ponúka dieťaťu so sluchovým postihnutím v predškolskom veku blízkosť rodinného prostredia, potrebnú socializačnú skúsenosť, zvládanie bariér v sociálnom kontakte, podnetné sociálne prostredie zdravých rovesníkov, možnosť vzájomných interakcií s nimi, príležitosť na zlepšovanie verbálnych schopností atď. Na úspešnosť integračného procesu bezprostredne vplýva úroveň a kvalita materiálnych a personálnych služieb poskytovaných v prostredí, do ktorého ideme dieťa integrovať. Podľa poznatkov autorky na sociálny status sluchovo postihnutého dieťaťa v integrovanom prostredí vplýva typ a stupeň sluchovej chyby a vek dieťaťa. Je tiež určovaný intelektovými predpokladmi, osobnostnými vlastnosťami, ako aj sociálnymi prejavmi dieťaťa a pripravenosťou okolia prijať jeho hendikep.
Kľúčové slová: sluchové postihnutie, integrácia, predškolský vek

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 39, 2004, č. 1, s.43-56.


NIEKTORÉ ASPEKTY SOCIÁLNEHO STATUSU CHLAPCOV A DIEVČAT V INTEGROVANÝCH TRIEDACH ZÁKLADNÝCH ŠKôL

IVAN UČEŇ

Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychlógie, Bratislava

SOME ASPECTS OF SOCIAL STATUS OF BOYS AND GIRLS IN INTEGRATED CLASSES OF BASIC SCHOOLS

Abstract: In recent years that enabled integration of disabled children into regular schools in terms of valid laws the attention of experts was only little drawn to problems of social status of pupils in relation to their gender. The gathered data document differences between boys and girls both in the significance of individual social status and in its structure and determination by boys’ and girls’ attitudes toward certain measures of integration.
Key words: individual social status, integration of intact and disabled children, pupils’ attitudes to integration

Súhrn: V posledných rokoch, ktoré integráciu postihnutých detí do bežných škôl v zmysle platných zákonov umožňovali, sa pozornosť odborníkov iba v malej miere zaoberala problémom sociálneho statusu žiakov vo vzťahu k ich pohlaviu. Získané údaje dokumentujú rozdiely medzi chlapcami a dievčatami vo výške individuálneho sociálneho statusu a tiež v jeho štruktúre a determinácii postojmi chlapcov a dievčat k niektorým mieram integrácie.
Kľúčové slová: individuálny sociálny status, integrácia intaktných a postihnutých žiakov, postoje žiakov k integrácii

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 39, 2004, č. 1, s. 57–68.


PROBLEMATIKA ŠIKANOVANIA A UŽÍVANIA PSYCHOAKTÍVNYCH LÁTOK, VÝSKYT HRÁČSTVA V ZÁKLADNÝCH ŠKOLÁCH V OKRESE KYSUCKÉ NOVÉ MESTO

DANIEL KOTRČ

Pedagogicko-psychologická poradňa, Kysucké Nové Mesto

THE ISSUE OF BULLYING AND USE OF PSYCHOACTIVE SUBSTANCES, AND PRESENCE OF GAMBLING IN BASIC SCHOOLS IN DISTRICT OF KYSUCKÉ NOVÉ MESTO

Abstract: The problem of bullying was demonstrated in all basic schools in the district of Kysucké Nové Mesto. Personal experience with bullying was indicated by 24 percent of respondents. The higher the level of personality dimension of amiability in respondents, the lower the risk that they become a victim of bullying. The survey confirmed not only the dominance of legal drugs (alcohol and tobacco) and gambling in pupils of basic school, but also negative influence of parents in approaching psychoactive substances and the strong influence of mass media as essential information source for these children.
Key words: bullying, psychoactive substances, drugs, gambling, family background, pupil

Súhrn: Problém šikanovania sa preukázal vo všetkých základných školách v okrese Kysucké Nové Mesto. Osobnú skúsenosť so šikanovaním udalo 24 percent respondentov. Čím dosahovali respondenti vyššiu mieru osobnostnej dimenzie prívetivetivosti, tým bolo nižšie riziko, že sa stanú obeťou šikanovania. Prieskum potvrdil nielen dominanciu legálnych drog (alkohol a tabak) a hráčstva u žiakov ZŠ, ale aj negatívny vplyv rodičov pri prístupe k psychoaktívnym látkam a silný vplyv masmédií ako zásadného informa?ného zdroja takýchto detí.
Kľúčové slová: šikanovanie, psychoaktívne látky, drogy, hráčstvo, rodinné zázemie, žiak

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 39, 2004, č. 1, s. 69–78.


PSYCHOLOGICKÉ SLUŽBY PRO OBČANY SE ZRAKOVÝM POSTIŽENÍM

TEREZA LARYŠOVÁ

Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, Ostrava

PSYCHOLOGICAL SERVICES FOR PEOPLE WITH VISUAL IMPAIRMENT

Abstract: Presented is the survey that was part of diploma and postgradual work; its objective was to map out the offer of psychological services in centers for adults with visual impairment, to find out demands for a psychologist in particular centers, and to deal with opinions, demands, and needs of persons with visual impairment with regard to delivering psychological services. The results showed that the number of psychologists workind in this area is not suitable, i.e., that there are not enough psychologists familiar with the visual impairment issue. Psychological assistance comes often too late. Negatively and very intensely is perceived insufficient communication with physicians. Furthermore, clients negatively perceive public’s attitudes to psychological care per se, and they also have rather negative experience with psychological assistance. Some interchange points can be found in experts’ opinions: unemployment, social integration, insufficient number of psychologists, low motivation of clients to work for their own sake, predominance of pedagogic approach in centers, public’s negative attitudes, and financial problems related to this area.
Key words: visual impairment, psychological services

Shrnutí: Pruzkum, který byl součástí diplomové a rigorózní práce, si kladl za cíl zmapovat nabídku psychologických služeb ve střediscích pro dospělé se zrakovým postižením, zjistit požadavky jednotlivých středisek na psychologa a zabývat se názory, nároky a potřebami osob se zrakovým postižením na poskytování psychologických služeb. Výsledky ukázaly, že počet psychologu pracujících v této oblasti je nevyhovující, a to zejména psychologu obeznámených s problematikou zrakového postižení. Psychologická pomoc často přichází pozdě. Negativně a velice intenzivně je vnímána nedostatečná komunikace s lékaři. Dále klienti vnímají negativně postoje veřejnosti k psychologické péči jako takové, navíc mají s psychologickou pomocí spíše negativní zkušenosti. V názorech odborníku se nacházejí jisté styčné body: nezaměstnanost, sociální integrace, nedostatečný počet psychologu, nízká motivace klientu na sobě pracovat, převaha pedagogického přístupu ve střediscích, negativní postoje veřejnosti a finanční problémy provázející tuto oblast.
Klíčová slova: zrakové postižení, psychologické služby

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 39, 2004, č. 1, s. 79–85.


Electronic Library of Scientific Literature - © Academic Electronic Press