Electronic Library of Scientific Literature
Volume 35 / No. 1 / 2000
THE ANALYSIS OF PLACE ATTACHMENT AND ITS RELATIONS TO ENVIRONMENTAL DISPOSITIONS OF RURAL AND URBAN CHILDREN
EVA NANIŠTOVÁ, BARBORA MESÁROŠOVÁ
Katedra psychológie FH TU, Trnava
Katedra psychológie FF UK, Bratislava
Abstract: The article maps the issue of place attachment and its relations to
environmental disposition of personality structure from the developmental point of view.
Pupils of 6th and 8th grade (N = 166) of three basic schools from Bratislava, Orava and
a village near Hlohovec – participated in the research. The results indicate that
there is a significant relationship between the intensity of place attachment and
some environmental dispositions, while the intensity of place attachment is influenced by
environmental dispositions in combination with attributes of belonging to community.
Significant intersexual differences were confirmed in some environmental dispositions, and
developmental differences were found (although in a small degree) in some
environmental dispositions and in the intensity of place attachment. Belonging to locality
of urban or rural type differentiated our respondents in the intensity of place attachment
and in some environmental dispositional structures.
Key words: place attachment, environmental disposition of personality structure,
belonging to community
Súhrn: Autorky sa podujali rozpracovať problematiku väzby na miesto a jej
vzťahov k environmentálnym dispozičným štruktúram osobnosti z vývinového
hľadiska. Na výskume sa zúčastnilo 166 detí, žiakov šiesteho a ôsmeho
ročníka troch základných škôl, konkrétne z Bratislavy, z Oravy
a z obce neďaleko Hlohovca. Výsledky naznačujú, že medzi intenzitou väzby
na miesto a niektorými environmentálnymi dispozíciami jestvuje významný vzťah,
pričom na intenzite väzby na miesto sa podieľajú environmentálne dispozície
v kombinácii s atribútmi príslušnosti ku komunite. Potvrdili sa významné
intersexuálne rozdiely v niektorých environmentálnych dispozíciách
a zistili sa (hoci len v menšej miere) vývinové odlišnosti pri niektorých
environmentálnych dispozíciách a intenzite väzby na miesto. Príslušnosť
k lokalite urbánneho alebo vidieckeho typu diferencovala respondentov
v intenzite väzby na miesto a v niektorých environmentálnych
dispozičných štruktúrach.
Kľúčové slová: väzba na miesto, environmentálne dispozičné štruktúry
osobnosti, príslušnosť ku komunite
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 35, 2000, č. 1, s. 3-22.
PERSONAL AND SOCIAL ADJUSTMENT OF PHYSICALLY HANDICAPPED PUBESCENTS
EVA KOUBEKOVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Abstract: The study compares the level of social and personal adjustment of
handicapped children (educated in special school for physically disabled children and
youth) with the regular population. The research sample consisted of 115 children at the
age of 12 to 15 years. The results point to the lower level of social adjustment of
handicapped girls not only in comparison with boys but also with girls of the control
group. Handicapped girls feel less love, security and well-meaning from part of parents,
friends, school-mates, are less satisfied with themselves, feel less able and are more
vulnerable. They select avoidance means of coping with problems more often. The
differences indicated in social adjustment between the physically disabled and the regular
population of children do not achieve the statistical significance. Intersexual
relationships for the benefit of girls were confirmed in the components of social norms
and social skills.
Key words: personal adjustment, social adjustment, coping, physical handicap
Súhrn: Štúdia porovnáva úroveň sociálnej a personálnej adjustovanosti
hendikepovaných detí (vzdelávaných v špeciálnej škole pre telesne postihnuté
deti a mládež) s bežnou populáciou. Výskumnú vzorku tvorilo celkove 115
detí vo veku 12 až 15 rokov. Výsledky poukazujú na nižšiu úroveň sociálnej
adjustovanosti hendikepovaných dievčat, nielen v porovnaní s chlapcami, ale
i s dievčatami kontrolnej skupiny. Hendikepované dievčatá pociťujú menej
lásky, bezpečia a dobroprajnosti zo strany rodičov, priateľov, spolužiakov, sú
menej spokojné so sebou, cítia sa menej schopné, sú zraniteľnejšie. Častejšie
volia únikové spôsoby vyrovnávania sa s problémom. V sociálnej
adjustovanosti naznačené rozdiely medzi telesne postihnutými a bežnou populáciou
detí nedosahujú štatistickú signifikantnosť. Medzipohlavné rozdiely v prospech
dievčat sa potvrdili v komponentoch sociálne normy a sociálne spôsobilosti.
Kľúčové slová: osobná adjustácia, sociálna adjustácia, zvládanie
problémov, telesný hendikep
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 35, 2000, č. 1, s. 23-33.
SOME SOCIAL AND CULTURAL FACTORS OF THE ORIGIN AND DURATION OF EATING DISORDERS
JANA PAVLÍČKOVÁ, MÁRIA BRATSKÁ
Katedra psychológie FFUK, Bratislava
Abstract: The authors of the study point out the eventual triggering and
maintaining factors of eating disorders that are in the centre of attention of social
psychology. The goal is to point out some social and cultural influences on the origin and
duration of mental anorexia and mental bulimia: the family, film and television,
advertisements, fashion, body image – exaggerated ideal of beauty, diets,
physical exercise, abundance of foodstuffs, and position of women in society.
Multidimensional contingency of eating disorders is concluded.
Key words: eating disorders, mental anorexia, mental bulimia, social and cultural
factors of eating disorders
Súhrn: Autorky v štúdii približujú možné spúšťacie
a udržiavacie faktory porúch stravovania, ktoré sú v centre pozornosti
sociálnej psychológie. Cieľom je poukázať na niektoré sociálne a kultúrne
vplyvy na vznik a pretrvávanie mentálnej anorexie a mentálnej bulímie:
rodina, film a televízia, reklama, móda, image tela – prehnaný ideál
krásy, diéty, cvičenie, nadbytok potravín a postavenie žien v spoločnosti.
V závere konštatujú multifaktorovú podmienenosť porúch stravovania.
Kľúčové slová: poruchy stravovania, mentálna anorexia, mentálna bulímia,
sociálne a kultúrne faktory porúch stravovania
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 35, 2000, č. 1, s. 34-45.
EXPERIENCING OF UNEMPLOYMENT BY ADOLESCENT BOYS AND GIRLS
RENATA KLEINOVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Abstract: The research took place in the Club of Unemployed Youth at Labor Office
in Bratislava. The research focused on identification of specific characteristics of the
young unemployed in the age of 17–18 years. A group of young unemployed adolescents
(N = 51) voluntarily participated in club activities. The information found in the
research showed differences in personality characteristics according to sex. Girls
experience unemployment with more frequent signs of depressiveness than boys. A need
to develop retraining programs i.e. to direct the young unemployed to achieving additional
study with impact of a skilled profession, and to help them by counseling
psychological activities appeared as important.
Key words: unemployment, adolescence, attitudes toward employment, depressiveness
Súhrn: Výskum realizovaný v Klube nezamestnanej mládeže pri Úrade práce
Bratislava 2 bol zameraný na zistenie špecifických charakteristík mladých
nezamestnaných vo veku 17–18 rokov. Skupina mladých nezamestnaných (N = 51) sa
dobrovoľne zúčastňovala na aktivitách klubu. Získané informácie z výskumu
poukázali na rozdiely v osobnostných charakteristikách podľa pohlavia. Dievčatá
prežívajú nezamestnanosť s častejšími príznakmi depresivity ako chlapci.
Ukázala sa potreba vytvárať rekvalifikačné programy, resp. nasmerovať mladých
nezamestnaných na ďalšie štúdium s profesijným odborným dopadom, ako aj
podchytiť poradenskopsychologickými aktivitami.
Kľúčové slová: nezamestnanosť, adolescencia, postoje k zamestnaniu,
depresivita
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 35, 2000, č. 1, s. 46-56.
INTEGRATED EDUCATION AND COGNITIVE DEVELOPMENT OF HEARING-IMPAIRED CHILDREN
KATARÍNA ZBORTEKOVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Abstract: The contribution deals with possibilities and practical consequences of
integrated education on cognitive development of hearing-impaired children. Significant
differences in the level of communication competence and social development were recorded
for the benefit of integrated children. The qualitative analysis indicates that cognitive
development of hearing-impaired children is, in addition to integrated education,
significantly influenced also by means of professional and family care from early
developmental stage of child, and by the system of work at school.
Key words: integrated education, hearing-impaired child, cognitive development
Súhrn: Autorka príspevku sa zamýšľa nad možnosťami a praktickými
dôsledkami integrovaného vzdelávania na kognitívny vývin sluchovo postihnutých
detí. Zaznamenala významné rozdiely v úrovni komunikačnej spôsobilosti
a sociálneho vývinu v prospech integrovaných detí. Kvalitatívna analýza
naznačuje, že kognitívny vývin sluchovo postihnutých detí je okrem integrovaného
vzdelávania významne ovplyvnený aj spôsobom odbornej a rodinnej starostlivosti od
raného vývinového obdobia dieťaťa a systémom práce v škole.
Kľúčové slová: integrované vzdelávanie, sluchovo postihnuté deti,
kognitívny vývin
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 35, 2000, č. 1, s. 57-66.
CHILD ADAPTATION TO THE LOSS OF A PARENT AS A RESULT OF DIVORCE
MÁRIA KRÝSLOVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Abstract: The author attempts to integrate knowledge on child adaptation to the
loss of a parent death and divorce. Close attention is paid to the divorce issue. The
article deals with possibilities of how to help children who have less cooperative
divorced parents and recommends that psychological intervention should be more
concentrated, in such cases, on the child itself, on strengthening its resistance (i.e.,
ability to maintain a mental balance) and on development of abilities of active child
coping.
Key words: the loss of a parent, divorce, child adaptation, psychological
assistance
Súhrn: Autorka sa v článku pokúša integrovať doterajšie poznatky
o detskej adaptácii na stratu rodiča smrťou a rozvodom, pričom sa
sústreďuje najmä na rozvodovú problematiku. Pojednáva o možnostiach pomoci
deťom slabšie spolupracujúcich rozvádzajúcich sa či rozvedených rodičov
a odporúča, aby sa psychologické intervencie v takýchto prípadoch
sústreďovali viac na dieťa, na posilňovanie jeho odolnosti (t.j. na schopnosť
udržať si duševnú rovnováhu) a na rozvíjanie schopností aktívneho detského
zvládania.
Kľúčové slová: strata rodiča, rozvod, detské prispôsobenie, psychologická
pomoc
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 35, 2000, č. 1, s. 67-73.
COPING WITH SCHOOL PROBLEMS FROM THE ASPECT OF CREATIVITY
TOMÁŠ KOVÁČ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Abstract: Seventy-three students of a 4-grade sports (football and volleyball)
grammar school participated in the research (boys only). It was shown that creativity
could really be understood as a catalyzer which positively influences coping
strategies and which significantly stimulates solving of problem and stressful situations
within school, or within study activities. An important component in these relations, too,
is sense of humor of the given individual.
Key words: creativity, coping, sense of humor
Súhrn: Na výskume sa zúčastnilo 73 študentov (všetko chlapci) štvorročného
gymnázia so zameraním na šport – futbal a volejbal. Ukázalo sa, že tvorivosť
naozaj možno považovať za katalyzátor, ktorý pozitívne ovplyvňuje copingové
stratégie a výrazne stimuluje riešenie problémových a záťažových
situácií v rámci školy, resp. študijných aktivít. Nezanedbateľným prvkom
v týchto súvislostiach je aj zmysel pre humor daného jednotlivca.
Kľúčové slová: tvorivosť, zvládanie, zmysel pre humor
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 35, 2000, č. 1, s. 74-79.
ASSOCIATED SYMPTOMS THAT OCCUR IN COINCIDENCE WITH LOCOMOTIVE SYMPTOMATOLOGY IN CEREBRAL PALSY
JARMILA KOTASOVÁ, MARTINA HOLUBOVÁ
Katedra psychologie a patopsychologie PF UP, Olomouc
Abstract: The article presents results of the research focused on finding of
associated symptoms that frequently occur in coincidence with obligatory locomotive
symptomatology in individuals with Cerebral Palsy (malfunction of intellect, malfunction
of speech and sight, somatic defects, and epilepsy). The results are compared with
research conclusions of other Czech authors.
Key words: cerebral palsy, facultative symptoms in mental and somatic areas, mental
retardation, epileptic attacks, speech disorders, perception disorders
Shrnutí: V článku jsou uvedeny výsledky výzkumu, který byl zaměřen na
zjišťování přidružených příznaků, které se objevují s velkou frekvencí
v koincidenci s obligatorní hybnou symptomatikou u jedinců
s DMO. Jedná se o poruchy intelektu, řeči, zraku, somatické vady
a epilepsii. Zjištěné údaje jsou porovnávány s výzkumnými závěry
jiných českých autorů.
Klíčová slova: dětská mozková obrna (DMO), fakultativní příznaky
v oblasti psychiky a somatiky, mentální retardace, epileptické záchvaty,
poruchy řeči, percepční poruchy
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 35, 2000, č. 1, s. 80-90.
Diskusia
Recenzia