Electronic Library of Scientific Literature



PSYCHOLOGIA A PATOPSYCHOLOGIA DIETATA
PSYCHOLOGY AND PATOPSYCHOLOGY OF A CHILD



Volume 34 / No. 1 / 1999

 

 


PERSONALITY FACTORS AND COPING WITH STRESS IN PUBESCENTS

FAKTORY OSOBNOSTI A ZVLÁDANIE STRESU PUBESCENTMI

ĽUBA MEDVEĎOVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava

Abstract: This contribution researches the dependencies of the Big Five Personality Factors with effectiveness of coping and with coping strategies on the sample of 207 pupils at the age of 10;5-14;5 years. We found out that all the personality factors correlate with effectiveness of coping in the following order: conscientiousness, openness to experience, neuroticism (negatively), agreeableness, and extroversion. Conscientiousness and neuroticism are more related to effective coping with negative emotional states; openness, agreeableness and extroversion are more related to effective coping with environment. Furthermore, we found out that positive poles of personality factors, including emotional stability (antipole of neuroticism), are in both groups related to active strategies of coping, and in girls also to support-seeking strategies. Neuroticism is negatively related to direct solving of the problem in both groups, in boys also to seeking of understanding, and it positively correlates with avoidance strategies. We find that boys have more distinct dependencies in active strategies with factors of openness and agreeableness, in girls, these are support-seeking strategies with factors of extroversion, which we ascribe to age specifications.
Key words: Big Five, effectiveness of coping, coping strategies

Súhrn: Príspevok skúma súvislosti faktorov osobnosti Big Five s efektívnosťou zvládania a so stratégiami zvládania na vzorke 207 žiakov vo veku 10;5 až 14;5 roka. Zistili sme, že všetky faktory osobnosti korelujú s efektívnosťou zvládania, a to v poradí svedomitosť, otvorenosť voči skúsenosti, neurotizmus (negatívne), prívetivosť a extroverzia. Svedomitosť a neurotizmus viac súvisia s efektívnym zvládaním nepriaznivých emočných stavov, kým otvorenosť, prívetivosť a extroverzia s efektívnym zvládaním prostredia. Ďalej sme zistili, že pozitívne póly faktorov osobnosti, vrátane emocionálnej stability (protipól neurotizmu), súvisia v obidvoch skupinách s aktívnymi stratégiami copingu a u dievčat aj so stratégiami hľadania podpory. Neurotizmus súvisí negatívne s priamym riešením problému v oboch skupinách, u chlapcov aj s hľadaním pochopenia a pozitívne koreluje so stratégiami vyhýbania. U chlapcov zisťujeme výraznejšie súvislosti aktívnych stratégií s faktormi otvorenosť a prívetivosť, u dievčat súvislosť stratégií hľadania podpory s faktorom extroverzia, čo pripisujeme špecifikám veku.
Kľúčové slová: Big Five, efektívnosť zvládania, stratégie zvládania

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 1, s. 3-12.


CREATIVITY, COGNITIVE STYLE AND COPING

TVORIVOSŤ, KOGNITÍVNY ŠTÝL A COPING

MAREK FALAT
Ústav experimentálnej psychológie SAV, Bratislava

Abstract: The study is focused on the clarification of relationships between creativity, cognitive style and coping with stress. Two methodologies are used to measure creativity (verbal and figural one), a questionnaire of cognitive style, heuristic versus algorithmic orientation, and a questionnaire measuring the preference for choice of coping strategies. Hypotheses were confirmed on the research sample of 117 grammar-school pupils that more creative adolescents utilize active coping strategy in a greater extent and that they use cognitive style of heuristic orientation. Possibilities for further research directions are indicated at the conclusion.
Key words: creativity, heuristic/algorithmic orientation, cognitive style, coping strategies

Súhrn: Štúdia je zameraná na objasnenie vzťahov medzi tvorivosťou, kognitívnym štýlom a zvládaním záťaže. Autor použil dve metodiky na meranie tvorivosti (verbálna a figurálna), dotazník kognitívneho štýlu heuristická verzus algoritmická orientácia a dotazník merajúci preferenciu výberu copingových stratégií. Na výskumnej vzorke 117 gymnazistov sa potvrdili hypotézy o tom, že tvorivejší adolescenti vo väčšej miere využívajú aktívnu copingovú stratégiu, ako aj to, že sa vyznačujú kognitívnym štýlom heuristická orientácia. V závere sú naznačené ďalšie možné výskumné smerovania.
Kľúčové slová: tvorivosť, heuristická a algoritmická orientácia, kognitívny štýl, stratégie zvládania

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 1, s. 13-20.


PROBLEM BEHAVIOR FROM THE EDUCATIONAL POINT OF VIEW, FAMILY ENVIRONMENT AND SUBJECTIVE WELL-BEING OF ADOLESCENTS

VÝCHOVNE PROBLÉMOVÉ SPRÁVANIE, RODINNÉ PROSTREDIE A SUBJEKTÍVNA POHODA ADOLESCENTOV

ANDREA GECKOVÁ
Ústav sociálnej medicíny Lekárskej fakulty UPJŠ, Košice

Abstract: Presented are the research results of the inter-relations of the measure of problem behavior from educational point of view, of the family environment as perceived by the adolescent, and subjective well-being of the adolescent. A higher measure of problem behavior from educational point of view was confirmed in groups of boys with less positive attitude toward life, in groups of girls of grammar schools with more positive self-esteem, and in groups of girls of non-grammar school subjects with higher measure of actually perceived mental and physical difficulties. The boys who perceive parents’ positive interest less have less positive attitude toward life. The higher measure of father’s hostility is related to the higher measure of actually perceived mental difficulties and to more depressive perceiving of boys. Lower measure of positive interest and higher hostility of parents, as perceived by girls, is related to more depressive state, less positive attitude toward life and higher measure of actually experienced mental and physical difficulties in girls.
Key words: subjective well-being, problem behavior from educational point of view, family environment, adolescence

Súhrn: Autorka prináša výsledky výskumu vzájomných súvislostí miery výchovne problémového správania, rodinného prostredia ako ho vníma adolescent a subjektívnej pohody adolescenta. Vyššia miera výchovne problémového správania sa potvrdila v skupinách chlapcov s menej pozitívnym postojom k životu, v skupinách dievčat z maturitných odborov s pozitívnejším sebaocenením a v skupinách dievčat z nematuritných odborov s vyššou mierou aktuálne prežívaných psychických a fyzických ťažkostí. Chlapci vnímajúci menej pozitívneho záujmu rodičov majú menej pozitívny postoj k životu. Vyššia miera hostility otca súvisí s vyššou mierou aktuálne prežívaných psychických ťažkostí a depresívnejším naladením chlapcov. Dievčatami vnímaná nižšia miera pozitívneho záujmu a vyššia hostilita rodičov súvisí s ich depresívnejším naladením, menej pozitívnym postojom k životu a vyššou mierou aktuálne prežívaných psychických a fyzických ťažkostí.
Kľúčové slová: subjektívna pohoda, výchovne problémové správanie, rodinné prostredie, adolescencia

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 1, s. 21-34.


AN INSIGHT INTO THE FORMATION OF THE VALUE SYSTEM OF ADOLESCENTS

POHĽAD NA TVORBU HODNOTOVÉHO SYSTÉMU ADOLESCENTOV

DAŠA BARÁTOVÁ, KAROL TURČEK
Katedra psychológie Pedagogickej fakulty UKF, Nitra

Abstract: Presented are the results of a survey of value preferences in youth of vocational schools. The authors focus on possible differences of these preferences among the respondents who have grown up in a nuclear family and among the respondents who have lived in an alternative care. A refusing attitude toward alcohol and drugs appeared as a positive phenomenon in all three groups. Some differences, found in the survey between the two groups of respondents who grow up in similar alternative care, cannot be interpreted with satisfaction. Differences between value preferences of girls and boys correspond with expectations as well as with natural psychological differences in girls’ and boys’ perceiving. The achieved results point to certain differences, however, these are not as prominent as expected with regard to dissimilarity of educational environment and current social-economic conditions.
Key words: value system, instrumental values, target values, adolescents

Súhrn: Autori predkladajú výsledky prieskumu hodnotových preferencií učnovskej mládeže, pričom sa zamerali na možné diferencie jednotlivých preferencií medzi respondentmi, ktorí vyrastali v nukleárnej rodine, a respondentmi žijúcimi v náhradnej rodine. Ako pozitívny fenomén hodnotia odmietavý postoj k alkoholu a k drogám vo všetkých troch súboroch. Niektoré zistené diferencie medzi dvomi súbormi respondentov vyrastajúcich v podobnom, náhradnom výchovnom prostredí nie sú uspokojivo interpretovateľné. Rozdiely medzi hodnotovými preferenciami dievčat a chlapcov sú v zhode s očakávaním, ako aj s prirodzenými psychologickými odlišnosťami v prežívaní dievčat a chlapcov. Získané výsledky síce poukazujú na isté rozdiely, tie však nie sú natoľko markantné ako autori očakávali s ohľadom na rozdielnosť výchovného prostredia a súčasné spoločensko-ekonomické podmienky.
Kľúčové slová: hodnotový systém, inštrumentálne hodnoty, cieľové hodnoty, adolescenti

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 1, s. 35-43.


THE EFFECTIVENESS OF PRIMARY PREVENTION OF DRUG ADDICTION AT BASIC SCHOOL

EFEKTÍVNOSŤ PRIMÁRNEJ PREVENCIE DROGOVEJ ZÁVISLOSTI V ZÁKLADNEJ ŠKOLE

ZUZANA BOROŠOVÁ
Katedra inžinierskej pedagogiky a psychológie MtF STU, Bratislava

Abstract: The presented contribution deals with the issue of primary prevention of drug addiction. The bearing part is to evaluate the effectiveness of the prevention program realized in pupils of basic school. We conclude that the program of primary prevention, verified and realized by us during three months, has been effective. In pupils, this was manifested by a change in relation to conceptions related to the drug issue. The anti-drug program had approximately the same influence on boys as well as on girls.
Key words: drug addiction, prevention, primary prevention, preventive programs

Súhrn: Príspevok sa zaoberá problematikou primárnej prevencie drogovej závislosti. Nosnou časťou bolo zhodnotenie efektívnosti realizovaného programu prevencie u žiakov základnej školy. Dospeli sme k záveru, že overovaný program primárnej prevencie, ktorý sme realizovali počas troch mesiacov, bol účinný. U žiakov sa to prejavilo zmenou vo vzťahu k pojmom, súvisiacim s problematikou drog. Protidrogový program mal približne rovnaký vplyv na chlapcov aj dievčatá.
Kľúčové slová: drogová závislosť, prevencia, primárna prevencia, preventívne programy

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 1, s. 44-57.


HOW TEACHERS PERCEIVE THEIR INTERACTION WITH PUPILS

JAK PROŽÍVAJÍ UČITELÉ INTERAKCI SE ŽÁKY

KAREL PAULÍK
Katedra psychologie a sociální práce, FF Ostravské univerzity, Ostrava

Abstract: The contribution deals with teachers’ subjective experiencing of demands put on them in interaction with pupils. It brings, on the basis of empiric researches, an overview of the influences that most frequently disturb teachers of basic and secondary schools in the Czech Republic, and it informs about their impact in the evaluation of work stress, experiencing of health difficulties and occurrence of burnout syndrome.
Key words: social interaction, mental stress, teacher stress, burnout, social role for teachers, disturbing influences

Souhrn: Příspěvek se zabývá subjektivním prožíváním nároků plynoucích pro učitele z interakce se žáky. Na základě empirických výskumů přináší přehled vlivů, které nejčastěji obtěžují učitele základních a středních škol v ČR a informuje také o jejich dopadu do hodnocení pracovní zátěže, prožívání zdravotních obtíží a výskytu syndromu burnout.
Klíčová slova: sociální interakce, psychická zátěž, učitelský stres, burnout, sociální role učitele, rušivé vlivy

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 1, s. 58-64.


THE DETERMINATION OF SOCIAL SUPPORT IN CHILDREN

ZJIŠŤOVÁNÍ SOCIÁLNÍ OPORY DĚTÍ

JARO KŘIVOHLAVÝ

Abstract: The author has proposed the methodology entitled the Topological Approach Toward the Diagnosing of Social Support of Children. Based on the experience achieved at the clinic of child surgery in Hradec Králové, the methodology can be used in 6-15-year-old children. Five steps determine the following: a) the persons important from the aspect of potential support to child; b) the measure of the delivered support as perceived by child; c) the measure of childs satisfaction with the delivered support.
Key words: social support, topological approach, social network, measure of satisfaction

Súhrn: Autor navrhol metodiku nazvanú Topologický prístup k diagnostikovaniu sociálnej opory detí. Podľa skúseností získaných na klinike detskej chirurgie v Hradci Králové možno metodiku použiť u 6 až 15-ročných detí. V piatich krokoch sa zisťujú: a) osoby dôležité z hľadiska potenciálnej pomoci dieťaťu; b) miera poskytovanej pomoci, ako ju dieťa vníma; c) miera spokojnosti dieťaťa s poskytovanou pomocou.
Kľúčové slová: sociálna opora, topologický prístup, sociálna sieť, miera spokojnosti

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 1, s. 65-71.


NEEDS OF PEOPLE WITH HEALTH DISABILITIES - ON THE BRINK OF PSYCHOLOGY AND LAW

POTREBY ĽUDÍ SO ZDRAVOTNÝM POSTIHNUTÍM - NA ROZHRANÍ PSYCHOLÓGIE A PRÁVA

KVETOSLAVA REPKOVÁ
Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR, Bratislava

Abstract: The study pays a more detailed attention, on the one hand, to the issue of life needs of people with health disabilities from the aspect of general motivational theory and, on the other hand, to its legal establishment. Presented are question marks and controversial areas of the thesis on specific needs of such people and how destructively this thesis can work in the process of global integration of society. The study focuses on the model of the universal design in the creation of life conditions and on the individual-compensatory model the combination of which assumes, in the near future, the most factual alternative minimization of limitations with which the citizens with health disabilities struggle in their everyday life.
Key words: need, requirement, universal design, individual-compensatory model, syndrome of a ”growing tree”

Súhrn: Štúdia sa podrobnejšie venuje problematike životných potrieb ľudí so zdravotným postihnutím z hľadiska všeobecnej motivačnej teórie na jednej strane a jej právneho zakotvenia na strane druhej. Ukazuje, v čom spočívajú otázniky a sporné miesta tézy o špecifických potrebách týchto ľudí a ako rozkladne môže táto téza pôsobiť v procese globálnej integrácie spoločnosti. Štúdia sa zaoberá modelom univerzálneho dizajnu pri tvorbe životných podmienok, rovnako individuálnokompenzačným modelom, ktorých kombinácia predstavuje do blízkej budúcnosti najreálnejšiu alternatívu minimalizácie obmedzení, s ktorými občania so zdravotným postihnutím bojujú vo svojom každodennom živote.
Kľúčové slová: potreba, požiadavka, univerzálny dizajn, individuálnokompenzačný model, syndróm rastúceho stromu

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 1, s. 72-80.


SCHOOL PSYCHOLOGIST AND PSYCHOTHERAPY

ŠKOLSKÝ PSYCHOLÓG A PSYCHOTERAPIA

MÁRIA KRÝSLOVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava

Abstract: The author tries to answer the question whether a school psychologist can use psychotherapy at school. From the mission, subject and conditions of the work of school psychologist serious limitations ensue for its pursuance, which also occurs in case when a school psychologist has a necessary psychotherapeutic qualification. The article outlines the limits of expertly competent performance of psychotherapy at school, both by form of negative and positive definition.
Key words: school psychologist, psychotherapy, school

Súhrn: Autorka sa pokúša odpovedať na otázku, či môže školský psychológ používať v škole psychoterapiu. Z poslania, predmetu i podmienok práce školského psychológa vyplývajú vážne obmedzenia pre jej uplatňovanie, a to i v prípade, že školský psychológ má potrebnú psychoterapeutickú kvalifikáciu. V článku sú naznačené hranice odborne kompetentného vykonávania psychoterapie v škole formou negatívneho i pozitívneho vymedzenia.
Kľúčové slová: školský psychológ, psychoterapia, škola

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 1, s. 81-86.


Správy

Recenzie