Electronic Library of Scientific Literature - © Academic Electronic Press



PSYCHOLÓGIA A PATOPSYCHOLÓGIA DIEŤAŤA
PSYCHOLOGY AND PATOPSYCHOLOGY OF A CHILD



Volume 36 / No. 2 / 2001


 


POSTIHNUTÍ, NADANÍ A NADANÍ POSTIHNUTÍ

DISABLED, GIFTED AND THE GIFTED HANDICAPPED

VLADIMÍR DOČKAL
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava

Abstract: Attention is drawn to three minority groups in our population – disabled (handicapped) children, gifted children and handicapped children with above-average level of giftedness. Orientation to accept their distinctiveness is favored. Recommended is to constitue the whole pedagogical spectrum of approaches from segregated education to combined and integrated education. Special attention is paid to the group of handicapped gifted children, to possibilities of identification and development of their talents. This approach is regarded in relationship with the so called “positive psychology” and with going in direction of quality of life.
Key words: gifted children, disabled (handicapped) children, gifted handicapped children, special educational needs

Súhrn: Autor orientuje pozornosť čitateľa na tri menšinové skupiny v populácii – postihnuté deti, nadané deti a postihnuté deti s nadpriemerným nadaním. V prístupe k nim favorizuje zameranie na akceptáciu ich odlišnosti. Odporúča konštituovať celé pedagogické spektrum prístupov od segregovanej cez kombinovanú po integrovanú edukáciu. Osobitne si všíma skupinu nadaných postihnutých detí, možnosti identifikácie a rozvíjania ich talentov. Tento prístup dáva do vzťahu s tzv. pozitívnou psychológiou a smerovaním ku kvalite života.
Kľúčové slová: nadané deti, postihnuté deti, nadané postihnuté deti, špeciálne edukačné potreby

Psychológia a patopsychológia, dieťaťa, 36, 2001, č. 2, s. 99–107.


POROVNANIE NIEKTORÝCH KOGNITÍVNYCH SCHOPNOSTÍ DETÍ S AUTIZMOM A MENTÁLNOU RETARDÁCIOU

COMPARISON OF SOME COGNITIVE ABILITIES OF CHILDREN AFFECTED WITH AUTISM AND MENTAL RETARDATION

EMÍLIA KVASSAYOVÁ
Krajská pedagogicko-psychologická poradňa, Banská Bystrica

Abstract: The article gives information about attempting to compare some cognitive characteristics of individuals, affected with autism and mental retardation, by the categorical scheme of observation. The sample consisted of 16 respondents in the age range of 5;11–7;11 years, of which 8 had a primary diagnosis of mental retardation and 8 of autism with associated mental retardation. The categorical scheme of observation contains the following categories: 1. generalization; 2. regulation of behavior regarding hypothetical assumptions; 3. mental representation of the other person; 4. deception and pretending. The expectation that the identifiable differences will be observable only in respondents with mild mental retardation was confirmed, but not for the favor of autistic individuals with mild mental retardation. The statistically significant in these selections appeared to have been only the difference in the category 4 – deception and pretending. The specific performance profile of autistic individuals with mild mental retardation was found in other categories. No differences were found in selections of children affected with severe mental retardation, neither the specific answer profile in autistic individuals, which was probably caused by profundity of a mental defect.
Key words: autism, mental retardation, categorical scheme of observation, cognitive abilities

Súhrn: Príspevok informuje o pokuse porovnať niektoré kognitívne charakteristiky jedincov postihnutých autizmom a mentálne retardovaných jedincov pomocou kategoriálnej schémy pozorovania. Vzorku tvorilo 16 probandov vo vekovom rozpätí 5 rokov a 11 mesiacov až 7 rokov a 11 mesiacov, z nich 8 probandov malo primárnu diagnózu mentálna retardácia a 8 probandov autizmus s pridruženou mentálnou retardáciou. Kategoriálna schéma pozorovania obsahuje kategórie: 1. generalizácia, 2. regulácia správania vzhľadom na hypotetické predpoklady, 3. psychické reprezentácie druhej osoby, 4. klamstvo a predstieranie. Potvrdilo sa očakávanie, že zistiteľné rozdiely budú pozorovateľné iba u probandov s prítomnosťou ľahkej mentálnej retardácie, a to v neprospech autistov s prítomnosťou ľahkej mentálnej retardácie. Štatisticky signifikantý sa pri týchto výberoch ukázal iba rozdiel v kategórii 4 – klamstvo a predstieranie. V ostatných kategóriách sme spozorovali špecifický výkonový profil autistov s prítomnosťou ľahkej mentálnej retardácie. Vo výberoch s prítomnosťou ťažkej mentálnej retardácie sme nezistili žiadne rozdiely ani špecifický odpoveďový profil autistických jedincov, čo bolo pravdepodobne spôsobené hĺbkou mentálneho defektu.
Kľúčové slová: autizmus, mentálna retardácia, kategoriálna schéma pozorovania, kognitívne schopnosti

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 36, 2001, č. 2, s. 108–129.


SOCIÁLNOPSYCHOLOGICKÉ CHARAKTERISTIKY POSTIHNUTÝCH DETÍ INTEGROVANÝCH V BEŽNÝCH TRIEDACH ZÁKLADNEJ ŠKOLY

SOCIAL-PSYCHOLOGICAL CHARACTERISTICS OF HANDICAPPED CHILDREN INTEGRATED INTO REGULAR CLASSES OF BASIC SCHOOL

BRONISLAVA KUNDRÁTOVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava

Abstract: The contribution deals with the follow-up of handicapped children integrated into regular classes of basic school and with their position in the class. From among personality and social-psychological dimensions, the article also deals with the level of internality/externality, level of self-esteem and self-evaluation of school successfulness, individual and social adjustment. Positive trends are found in social development of handicapped children, especially pertaining to the level of personal and social adjustment. Distinct differences between handicapped and intact children were found in the level of self-evaluation of school successfulness. In this dimension, handicapped children showed low degree of confidence in their abilities in relation to their position among other school-mates on a performance level.
Key words: integration, handicapped child, self-evaluation, social and personal adjustment

Súhrn: Príspevok sa zaoberá sledovaním postihnutých detí (hlavne telesne a zdravotne) integrovaných v bežných triedach ZŠ a ich pozíciou v triede. Z osobnostných a sociálnopsychologických dimenzií sleduje úroveň internality/externality, úroveň sebaocenenia a sebahodnotenia školskej úspešnosti, individuálnu a sociálnu adjustáciu. Autorka zistila pozitívne trendy v sociálnom vývine postihnutých detí, hlavne čo sa týka úrovne osobnej a sociálnej adjustácie. Výrazné rozdiely medzi postihnutými a intaktnými deťmi zaznamenala v úrovni sebahodnotenia školskej úspešnosti. Postihnuté deti vykazovali v tejto dimenzii nižšiu dôveru vo svoje schopnosti v súvislosti s hodnotením svojho postavenia medzi ostatnými spolužiakmi vo výkonovej rovine.
Klúčové slová: integrácia, postihnuté dieťa, sebahodnotenie, sociálna a osobná adjustácia

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 36, 2001, č. 2, s. 130–138.


STRATÉGIE ZVLÁDANIA A TVORIVOSŤ V KONTEXTE INTELEKTOVÉHO NADANIA A SOMATICKÉHO HENDIKEPU

COPING STRATEGIES AND CREATIVITY IN THE CONTEXT OF INTELLECTUAL GIFTEDNESS AND SOMATIC HANDICAP

TOMÁŠ KOVÁČ, ANDREJ BENKOVIČ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Katedra psychológie Filozofickej fakulty Univerzity sv. Cyrila a Metoda, Trnava

Abstract: The study directly follows the article published in the previous issue of this journal. It is concerned with group differences between intellectually gifted, so called average children, and children with a physical handicap. The results showed that even the applied measures of classical intelligence do not represent an unambiguous differential criterion between intellectually gifted and other children, the handicapped ones, too. No significant differences were found between the variables of sense of humor and coping strategies, except for the active ones where children with physical handicap scored better. The used figurative test of creativity did not enable children with Cerebral Palsy to fully manifest their creative potential.
Key words: coping strategies, giftedness, physical handicap, sense of humor, creativity

Súhrn: Štúdia priamo nadväzuje na článok uverejnený v predchádzajúcom čísle tohto časopisu. Zameriava sa na skupinové rozdiely medzi intelektovo nadanými, tzv. priemernými a deťmi s telesným postihnutím. Výsledky ukázali, že dokonca aj použité miery klasickej inteligencie nie sú jednoznačným diferenciačným kritériom medzi nadanými a ostatnými deťmi. Nezistili sa ani výrazné rozdiely v premenných zmyslu pre humor a zvládacích stratégií. Výnimku tvoria aktívne stratégie zvládania, kde deti s telesným postihnutím skórovali lepšie. Použitá figurálna skúška neumožnila deťom s DMO plne manifestovať ich tvorivý potenciál.
Kľúčové slová: intelektové nadanie, telesné postihnutie, tvorivosť, stratégie zvládania, zmysel pre humor

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 36, 2001, č. 2, s. 139–148.


ROVESNÍCKE HODNOTENIE VLASTNOSTÍ TELESNE POSTIHNUTÝCH A INTAKTNÝCH ŽIAKOV INTEGROVANÝCH TRIED

PEER EVALUATION OF CHARACTERISTICS OF PHYSICALLY DISABLED AND INTACT PUPILS OF INTEGRATED CLASSES

KAROL KOLLÁRIK, EVA MARUŠINCOVÁ
Štátny pedagogický ústav, Bratislava

Abstract: The following study contains several figures obtained from the research performed at a secondary school for physically handicapped youth, where also pupils without a physical handicap are educated (so called reversed integration). The research followed how peers evaluate characteristics of physically handicapped and nonhandicapped pupils. No more significant difference appeared between physically handicapped and ”healthy” pupils of the integrated classes in the area of experiencing (neuroticism, anxiety and anxiousness). On the other hand, integration was positively manifested in the evaluation of physically handicapped pupils by their ”healthy” schoolmates in comparison with the control group of pupils that did not have immediate experience with physically handicapped pupils.
Key words: integration, neuroticism, anxiety and anxiousness, attitudes

Súhrn: Príspevok obsahuje niekoľko údajov z výskumu realizovaného na strednej škole pre telesne postihnutú mládež, v ktorej sa vzdelávajú i žiaci bez telesného hendikepu (tzv. obrátená integrácia). Sledovalo sa, ako rovesníci hodnotia vlastnosti telesne postihnutých žiakov a žiakov bez telesného hendikepu. Medzi žiakmi s telesným postihom a zdravými žiakmi integrovaných tried sa v oblasti prežívania (neurotizmus, úzkosť a úzkostlivosť) neukázal žiaden významnejší rozdiel. Na druhej strane sa integrácia pozitívne prejavila v hodnotení telesne postihnutých žiakov ich “zdravými” spolužiakmi v porovnaní s kontrolnou skupinou žiakov, ktorá nemala bezprostredné skúsenosti s telesne hendikepovanými žiakmi.
Kľúčové slová: integrácia, neurotizmus, úzkosť a úzkostlivosť, postoje

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 36, 2001, č. 2, s. 149–160.


EXISTENCIÁLNĚ ANALYTICKÉ POJETÍ ŠKOLNÍ FOBIE

EXISTENTIAL ANALYTICAL CONCEPTION OF SCHOOL FEAR

JARMILA KOTASOVÁ
Katedra psychologie a patopsychologie PdF Univerzity Palackého, Olomouc

Abstract: The article attempts to depict school-fear from the existentially analytical point of view. This approach respects the multifactorial aspect of ethiopathogenesis of emotional disturbances regarding school. At the same time, it brings a basis for a broader conception of school fear, which includes, apart from the classical separative component, also the self-realization component. To distinguish the anxiety from the world (non-existence) and the anxiety from oneself (loosing oneself) in the conception of existentialists S. Kierkegaard and K. Jaspers is the base of this broader model. Utilization of the existentially analytical diagnostic model helps to highlight the importance of the qualitative analysis of various personality components for a differential diagnosis and psychotherapy. This aspect is still not preferred in the existing versions of the International Diagnostic Schemes (MKN-10, DMS-IV).
Key words: classical conception of school-fear, existential analysis, separative components of school-fear, self-realizing components of school-fear

Souhrn: Článek je pokusem zobrazit školní fobii z existenciálně analytického pohledu. Tento přístup zohledňuje multifaktorovost etiopatogeneze emocionálních poruch vztahujících se ke škole. Současně je východiskem širšího pojetí školní fobie, které zahrnuje kromě klasické separační také seberealizační komponentu. Základem tohoto širšího modelu je rozlišení úzkosti ze světa (z nebytí) a úzkosti před sebou (ze ztráty sebe sama) v pojetí existencialistů – S. Kierkegaarda a K. Jasperse. Využití existenciálně analytického diagnostického modelu umožňuje vyzdvižení významu kvalitativní analýzy nejrůznějších osobnostních komponent pro diferenciální diagnózu a pro psychoterapii. Tento aspekt zůstává ve stávajících verzích mezinárodních diagnostických schémat (MKN-10, DSM-IV) nezohledněn.
Klíčová slova: klasické pojetí školní fobie, existenciální analýza, separační komponenty školní fobie, seberealizační komponenty školní fobie

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 36, 2001, č. 2, s. 161–174.


SKÚSENOSTI S ODSTRAŇOVANÍM DYSLEKTICKÝCH PROBLÉMOV FORMOU MOZGOVÝCH CVIČENÍ

EXPERIENCES WITH ELIMINATION OF DYSLECTIC PROBLEMS BY BRAIN EXERCISES

PETER FIGULA, EVA KOLESÁROVÁ, ANDREA GECKOVÁ
Liečebno-výchovné sanatórium, Košice-Barca
Univerzita P. J. Šafárika, Košice

Abstract: The article is focusing on significance and applicability of brain exercises in influencing of dyslectic disorders. The authors used a therapeutic unit consisting of eight exercises. One hundred therapeutic units were applied. The sample consisted of 22 children with diagnosis of dyslexia and ADHD. Pair t-test was used to verify performance improvement in the average of words, as well as in a reading coefficient on one-percent level of significance.
Key words: dyslexia, brain exercises

Súhrn: Práca poukazuje na význam a uplatniteľnosť mozgových cvičení pri ovplyvňovaní dyslektických porúch. Autori použili terapeutickú jednotku pozostávajúcu z ôsmich cvičení. Aplikovaných bolo 100 terapeutických jednotiek. Vzorku tvorilo 22 detí s diagnózou dyslexia a ADHD. Párovým t-testom overili zlepšenie výkonov v priemere slov a čítacom kvociente na 1-percentnej hladine významnosti.
Kľúčové slová: dyslexia, mozgové cvičenia

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 36, 2001, č. 2, s. 175–180.


Správy

Recenzie

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 36, 2001, č. 2, s. 181-192

 


Electronic Library of Scientific Literature - © Academic Electronic Press