Electronic Library of Scientific Literature
Volume 34 / No. 3 / 1999
ŠKOLSKÁ INTEGRÁCIA A KVALITA ŽIVOTA POSTIHNUTÝCH
LADISLAV POŽÁR
Katedra psychológie a etickej výchovy Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity,
Trnava
Abstract: The presented contribution defines the concept of the “quality of
life” in relation to the disabled. A special attention is paid to family
relationships as an important psychological factor of life quality. From the research
conducted by the author it is evident that relationships in family with a disabled
child are not favorable, almost in 25 % of cases, for this child. Furthermore, two basic
directions of integration are discussed - the assimilative and co-adaptive one. The author
inclines to the co-adaptive direction. Furthermore, results of the research focused on
adaptability of the disabled in conditions of segregated and integrated education are
shortly presented. The quality of life of the disabled does not necessarily have to be
worse in a well-organized special school than in integrated school. The article
concludes that segregated education is adequate, as a result of many causes, for part
of the disabled, and this is the reason special schools exist in the most developed
countries which have a rich tradition in the area of integration of the disabled.
Key words: disabled individual, quality of life, adaptation, relationships to the
disabled in family, assimilative and co-adaptive direction of integration
Súhrn: V príspevku sa vymedzuje pojem “kvalita života” vo vzťahu
k postihnutým. Osobitná pozornosť sa venuje rodinným vzťahom ako dôležitému
psychologickému faktoru kvality života. Z výskumu uskutočneného pod vedením
autora vyplýva, že až v 25 percentách prípadov nie sú vzťahy v rodine
s postihnutým dieťaťom preň priaznivé. Ďalej sa diskutujú dva základné smery
integrácie, a to asimilačný a koadaptačný, ku ktorému sa autor prikláňa.
Ďalej sa krátko prezentujú výsledky výskumu zameraného na prispôsobivosť
postihnutých v podmienkach segregovaného a integrovaného vzdelávania.
Ukazuje sa, že v dobre organizovanej špeciálnej škole nemusí byť kvalita
života postihnutých horšia ako v škole integrovanej. V závere sa poukazuje
na to, že pre časť postihnutých je segregované vzdelávanie z rôznych príčin
primerané, a to je aj dôvod pre existenciu špeciálnych škôl aj
v najvyspelejších krajinách s bohatou tradíciou v oblasti integrácie
postihnutých.
Kľúčové slová: postihnutý jedinec, kvalita života, prispôsobenie, vzťahy
k postihnutému v rodine, asimilačný a koadaptačný smer integrácie
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 3, s. 195-201.
JE VÝBEROVÁ ŠKOLA PREDPOKLADOM PRE LEPŠIE ZVLÁDANIE STRESU?
ĽUBA MEDVEĎOVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Abstract: The contribution brings information on research of differences between
pupils of basic school and equally old pupils of 8-year grammar school with regard to
coping with stress. The sample consisted of 207 participants in the age of 10;6-14;6
years. The expectation that pupils of the selective school with better achievement will
more adaptively cope with stress situations and will more often use effective strategies
of coping was not confirmed. Although we can not speak about significant differences, our
sample clearly indicates a trend to more effective coping with stress and development
of more intense effort in particular coping strategies in the participants of basic
school. They achieve, too, a higher level in dimensions of life satisfaction, in
agreeableness and conscientiousness factors and in more favorable perception of family
behavior toward them. This means that on the lower level of coping with stress not only
high school demands play role in grammar-school pupils but also the quality of family
support and specific structure of personality characteristics.
Key words: adaptive coping, coping strategies, life satisfaction, personality
factors, family coping
Súhrn: Príspevok informuje o skúmaní rozdielov medzi žiakmi 2. stupňa
bežnej ZŠ a rovnako starými žiakmi 8-ročného gymnázia vzhľadom na zvládanie
stresu. Vzorku tvorilo 207 probantov vo veku od 10;6 do 14;6 roka. Nepotvrdilo sa
očakávanie, že žiaci výberovej školy a s lepším prospechom budú
adaptívnejšie zvládať stresové situácie a častejšie používať efektívne
stratégie zvládania. Hoci nejde o výrazné rozdiely, v našej vzorke je jasne
naznačený trend efektívnejšieho zvládania stresu a vyvíjania väčšieho
úsilia v jednotlivých stratégiách probantmi základnej školy. Vyššiu úroveň
dosahujú aj v dimenziách životnej spokojnosti, vo faktoroch prívetivosť
a zodpovednosť a v priaznivejšej percepcii rodičovského správania
voči nim. To znamená, že na nižšej úrovni zvládania stresu u gymnazistov
nemajú podiel len vysoké nároky školy, ale aj kvalita rodinnej opory
a špecifická štruktúra vlastností osobnosti.
Kľúčové slová: adaptívne zvládanie, stratégie zvládania, životná
spokojnosť, faktory osobnosti, rodinné zvládanie
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 3, s. 202-214.
POSTMODERNÁ PARADIGMA A PREVENCIA EMOCIONÁLNYCH A BEHAVIORÁLNYCH PROBLÉMOV DETÍ V ŠKOLSKEJ PRAXI
OĽGA OROSOVÁ
Prírodovedecká fakulta UPJŠ, Košice
Abstract: To strengthen and develop children’s ability to cope with tasks and
demands that are brought by their life in school and privacy, and to develop positive
relationship toward themselves and other people assumes a change of existing
paradigms in the system of individual psychological assistance, in pre-gradual and
post-gradual professional training of teachers, in development of cooperation of teachers
and parents. The postmodern paradigm at the end of the century increases our sensitivity
to the world of the language we use. We look for ways of understanding their own life
stories and ways of deconstruction of their problem behavior and experiencing in the role
of an assisting person as well as assistance of a seeking person. Specific and
nonspecific prevention of drug dependencies, prevention against emotional and behavioral
problems in school practice assumes professional preparedness and social-personality
competence of teachers for understanding of specifications in behavior and in experiencing
of children. It assumes the creation of opportunities for work with peer groups in
prevention and creation of training opportunities for pupils and teachers in mixed model
of prevention in such a way that there would be a hope to meet together in
common life of the class and school, and that there would be a chance to form school
life with emotional and social support with clear rules and standards.
Key words: prevention, emotional problems, behavioral problems, postmodern paradigm
Súhrn: Posilňovanie a rozvoj schopnosti detí zvládať úlohy
a požiadavky, ktoré im život v škole a súkromí prináša
a rozvíjať pozitívny vzťah k sebe samému a k iným ľuďom
predpokladá zmenu existujúcich paradigiem v systéme individuálnej psychologickej
pomoci, v pregraduálnej a postgraduálnej profesionálnej príprave učiteľov,
v rozvoji spolupráce učiteľov a rodičov. Postmoderná paradigma na konci
storočia zvyšuje našu citlivosť na svet jazyka, uprostred ktorého žijeme. Stále
naliehavejšie hľadáme cesty pochopenia vlastných životných príbehov a cesty
dekonštrukcie problémového správania a prežívania, tak v úlohe
pomáhajúceho, ako aj pomoc vyhľadávajúceho. Špecifická a nešpecifická
prevencia drogových závislostí, prevencia emocionálnych a behaviorálnych
problémov v školskej praxi predpokladá profesionálnu pripravenosť
a sociálno-osobnostnú spôsobilosť učiteľov pre pochopenie zvláštností
v správaní a prežívaní detí. Predpokladá vytváranie príležitostí pre
prácu rovesníckych skupín v prevencii. Predpokladá vytváranie výcvikových
príležitostí pre žiakov a učiteľov v zmiešanom modeli prevencie tak, aby
vznikla nádej zbližovať sa v spoločnom živote školskej triedy, školy. Aby
vznikla šanca spoločne utvárať príbeh školského života s emocionálnou,
sociálnou podporou, s jasnými pravidlami, normami.
Kľúčové slová: prevencia, emocionálne problémy, behaviorálne problémy,
postmoderná paradigma
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 3, s. 215-222.
ALTERNATÍVNE VZDELÁVANIE A ROZVOJ TVORIVOSTI ŽIAKOV ZŠ
VLADIMÍR SALBOT, GABRIELA SABOLOVÁ
Pedagogická fakulta UMB, Banská Bystrica
Abstract: The study brings results of verification of selected systems of
alternative education (school by play, integrated topical teaching) for development of
pupils’ creativity. The authors tried to answer the question whether alternative
education contributes, in a greater extent, to development of creativity in
comparison with traditional school. They also followed other factors related to
creativity, which was creative atmosphere, creative motivation, occurrence of children’s
creative activities, creative tendencies of teachers. The results showed that alternative
education mostly develops figural creativity; it does not influence creative motivation
more significantly. The comparison of creative tendencies of teachers of alternative and
traditional classes did not confirm expectation that alternative education is attempted by
teachers with higher measure of creative tendencies.
Key words: alternative education, development of creativity, creative atmosphere,
creative motivation
Súhrn: Štúdia prináša výsledky overovania prínosu vybraných systémov
alternatívneho vzdelávania (Škola hrou, Integrované tematické vyučovanie) pre rozvoj
tvorivosti žiakov. Autori sa pokúsili odpovedať na otázku, či alternatívne
vzdelávanie vo väčšej miere prispieva k rozvoju kreativity v porovnaní
s tradičnou školou. Sledovali tiež ďalšie faktory súvisiace s kreativitou,
a to: tvorivú atmosféru, tvorivú motiváciu, výskyt tvorivých aktivít detí,
tvorivé tendencie učiteľov. Výsledky ukázali, že alternatívne vzdelávanie rozvíja
predovšetkým figurálnu tvorivosť, tvorivú motiváciu výraznejšie neovplyvňuje.
Porovnanie tvorivých tendencií učiteľov alternatívnych a tradičných tried
nepotvrdilo očakávanie, že na alternatívne vyučovanie sa podujímajú učitelia
s vyššou mierou tvorivých tendencií.
Kľúčové slová: alternatívne vzdelávanie, rozvíjanie kreativity, tvorivá
atmosféra, tvorivá motivácia
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 3, s. 223-229.
ZVLÁDÁNÍ ŠKOLNÍCH ZÁTĚŽOVÝCH SITUACÍ ŽÁKY
JIŘÍ MAREŠ
Katedra sociálního lékařství, Lékařská fakulta UK, Hradec Králové
Abstract: Defined are terms of stressful school situation and of coping with
distress. The article delivers some information on diagnostics focused on the process of
coping, pupil’s personality traits and the context of stressful situation. Information
on to date researches about pupil’s interaction with distress is presented, as well as
information on pupil’s behavior in stressful situation and evaluation of consequences of
selected coping procedures. The future of intervention endeavors is seen in working with
teachers, in teaching conceptions and in formation of the network of social support.
Key words: stressful school situation, coping
Súhrn: V príspevku sú vymedzené pojmy školská záťažová situácia
a zvládanie záťaže. Zmieňuje sa o diagnostike zameranej na proces
zvládania, osobnostné rysy žiaka a kontext záťažovej situácie. Informuje
o doterajších výskumoch interakcie žiaka so záťažou, jeho správania
v záťažovej situácii i hodnotenia dôsledkov zvolených zvládacích
postupov. Budúcnosť intervenčných snažení vidí v práci s učiteľmi,
v dobrých koncepciách výuky a vytváraní siete sociálnej opory.
Kľúčové slová: školská záťažová situácia, zvládanie
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 3, s. 230-235.
STANFORD-BINETOVA INTELIGENČNÍ ŠKÁLA (4. REVIZE) - MOŽNOST PRO IDENTIFIKACI NADANÝCH?
LENKA HŘÍBKOVÁ
Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha
Abstract: The presented contribution deals with the possibility of utilizing the
Stanford-Binet (4th Revision) Intelligence Test, which was published in the Czech Republic
in 1995 (without the Czech norms for the time being) for identification of gifted
children. To date application on the sample of 126 children has showed the problem of the
order in difficultness of particular tasks in subtests and “jumps” in difficultness of
tasks in transition from one level to the following one. A problem in the span of
subtests was also apparent in children with high total scores.
Key words: intelligence, intelligence tests, measuring of intelligence, giftedness,
models of giftedness, identification, identification strategies
Souhrn: Příspěvek se zabývá možností užití 4. revize Stanford-Binetova
inteligenčního testu, která byla u nás vydána v roce 1995 (zatím bez
českých norem), pro identifikaci nadaných dětí. Dosavadní aplikace na souboru 126
dětí poukázala na problém pořadí obtížnosti jednotlivých úkolů
v subtestech a “skoků” v obtížnosti úkolů při přechodu
z jedné úrovně do následující. U skupiny dětí s vysokým celkovým
skórem také na problém rozpětí subtestů a v některých případech
i jejich nasazení u nadanějších dětí.
Klíčová slova: inteligence, testy inteligence, měření inteligence, nadání,
modely nadání, identifikace, identifikační strategie
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 3, s. 236-244.
PSYCHICKÁ ZÁŤAŽ V RODINÁCH SO SLUCHOVO POSTIHNUTÝM DIEŤAŤOM
ĽUBICA KROČANOVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Abstract: The contribution contains some partial information on families with
hearing-impaired child of early age. Distress in these families is managed actively,
however - from external sources of coping - religious faith and professional assistance is
preferred to social support seeking in one’s neighborhood. Families appear to be
cohesive but their adaptability is lower.
Key words: hearing-impaired child, family stress, family adaptability
Súhrn: Príspevok obsahuje niektoré čiastkové poznatky o rodine so
sluchovo hendikepovaným dieťaťom raného veku. Záťaž tieto rodiny zvládajú
aktívne, z externých zdrojov zvládania však uprednostňujú náboženskú vieru
a profesionálnu pomoc pred vyhľadávaním sociálnej opory vo svojom okolí. Rodiny
sú kohézne, no ich adaptabilita je nižšia.
Kľúčové slová: dieťa so sluchovým postihnutím, rodičovský stres,
adaptabilita rodiny
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 3, s. 245-249.
MOŽNOSTI ROZVÍJANIA PROSOCIÁLNEHO SPRÁVANIA DETÍ PREDŠKOLSKÉHO VEKU S RIZIKOVÝM PSYCHICKÝM VÝVINOM
DOROTA KOPASOVÁ, INGRID OBLOŽINSKÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Abstract: The intervention program for development of prosocial behavior for
children at pre-school age was modified and used in a group that attended
a daily sanatorium for children with risk development. The program stimulated
prosocial behavior of 50 % of observed children. Simultaneously, intensification of the
feedback between workers of the sanatorium and parents of the followed children occurred.
Key words: prosocial behavior, intervention program, risk development
Súhrn: Intervenčný program rozvoja prosociálneho správania detí
predškolského veku sme modifikovali a použili v skupine detí,
navštevujúcich denné sanatórium pre deti s rizikovým vývinom. Program
stimuloval prosociálne správanie u päťdesiatich percent sledovaných detí.
Súčasne došlo k prehĺbeniu spätnej väzby medzi pracovníkmi sanatória
a rodičmi sledovaných detí.
Kľúčové slová: prosociálne správanie, intervenčný program, rizikový
vývin
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 3, s. 250-255.
PORADENSKÉ INTERVENCIE PRI VYTVÁRANÍ PROJEKTOV PROFESIJNEJ KARIÉRY STREDOŠKOLÁKOV
JÁN ŠPITKA
Pedagogicko-psychologická poradňa pre stredné školy, Košice
Abstract: The process of profession counseling can be improved by application of
specific programs focused on formation of personal projects of profession career for
secondary-school pupils. Clients should achieve higher autonomy and self-regulation; they
should have control over themselves and management of their future. A condition for
successful application of counseling program with this orientation is to create suitable
co-workers - multiplicators, to ensure their professional training and create
preconditions for realization of such a program at secondary schools. Described are
three related parts of multiplicator training focused on acquirement of general skills in
providing assistant services to human being, of basic lecturer skills and methodology
(contents) of counseling program focused on profession career of secondary-school pupils.
Key words: personal project of career, growth and development intervention,
multiplicators of counseling programs
Súhrn: Proces profesijného poradenstva možno skvalitniť uplatňovaním
špecifických programov zameraných na vytváranie osobných projektov profesijnej
kariéry stredoškolákov. Ide o pomoc klientom dosiahnuť väčšiu autonómiu
a sebareguláciu, umožniť im získať kontrolu nad sebou a riadením svojej
budúcnosti. Podmienkou pre úspešnú aplikáciu poradenského programu s týmto
zameraním je vytvorenie aktívu vhodných spolupracovníkov - multiplikátorov,
zabezpečenie ich odbornej prípravy a vytvorenie predpokladov pre realizáciu
programu v stredných školách. Príspevok obsahuje tri na seba nadväzujúce časti
prípravy multiplikátorov, zamerané na osvojenie všeobecných zručností pri
poskytovaní pomáhajúcich služieb človeku, základných lektorských zručností
a napokon metodiku (obsah) vlastného poradenského programu zameraného na
profesijnú kariéru stredoškolákov.
Kľúčové slová: osobný projekt kariéry, rastová a rozvojová
intervencia, multiplikátori poradenských programov
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 3, s. 256-261.
MOŽNOSTI PORADENSKEJ PRÁCE S MLADÝMI NEZAMESTNANÝMI
RENATA KLEINOVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Abstract: The objective of several research tasks was to research the reflection of
social-economic changes in subjective experiencing of young people in the age of 15-24
years and in planning of their further professional life. In addition to the paramount
solving of the unemployment issue and creation of applicable jobs for young unemployed
people, the need to support work interest of those individuals who are already undermined
by their unemployment condition has appeared in the form of psychological counseling at
labor offices and by creating clubs for the unemployed youth.
Key words: young unemployed people, career development, psychological counseling
Súhrn: Cieľom viacerých výskumných úloh bolo skúmať odraz
sociálno-ekonomických zmien v subjektívnom prežívaní mladých ľudí vo veku
15-24 rokov a v ich plánovaní svojho ďalšieho profesionálneho života.
Okrem kardinálneho riešenia nezamestnanosti vytváraním vhodných miest pre mladých
nezamestnaných, sa ukázala potreba podporiť zapájanie do práce tých jednotlivcov,
ktorí sú už oslabení stavom nezamestnanosti, formou psychologického poradenstva pri
úradoch práce a vytváraním klubov pre nezamestnanú mládež.
Kľúčové slová: mladí nezamestnaní, profesijný vývin, psychologické
poradenstvo
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 3, s. 262-264.
ELENA SEJRKOVÁ
Centrum výzkumu dětí, mládeže a rodiny FSS MU, Brno
Brněnská psychologie není známa jen díky osobnosti a působení Mihajla Rostohara a prof. Viléma Chmelaře, ale také realizací longitudinálního výzkumu - tzv. První brněnské longitudinální (růstové) studie, která probíhala v 60. a 70. letech. V současné době se nová generace psychologů pokouší v této tradici pokračovat.
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 3, s. 265-269.
PREVENCIA PORÚCH ZDRAVIA A VÝVINU RÓMSKEJ POPULÁCIE V ÚTLOM VEKU
ELENA SCHMIDTOVÁ
Abstract: On the basis of information on biological and mental child’s needs at
its early age, where mother and family plays a significant role, analyzed are causes
of health threat and of risk development or at-risk life of Roma children in Slovakia.
These are mostly bad housing and hygienic conditions in over-populated shacks of Roma
villages that must be increasingly improved. We can not expect, because of high
unemployment of parents, that this community will set free themselves from misery.
Undertaken must be such conceptions that will help them follow self-helping activities.
Roma children of early age should not be separated from their mothers, therefore the
author proposes to establish Counseling Preventive-Educational Center to help Roma
families. Part of this Center should be a Pediatric-Psychological Counseling Service
with instruction service in families; kindergarten for daily stay for mothers with
children of early age; temporary home for homeless mothers with children; educational
activities and practical courses for married and single women. The author gives examples,
too, that the Roma situation can be changed for sake of their more dignified life and the
whole society.
Key words: Roma population, prevention, health, development, early age, mother,
family, instruction, education
Súhrn: Na základe poznatkov o biologických a psychických potrebách
dieťaťa v útlom veku, v ktorých uspokojovaní hrá významnú úlohu matka
a rodina, sú analyzované príčiny ohrozenia zdravia a vývinu, prípadne
života mnohých rómskych detí na Slovensku. Sú to predovšetkým zlé bytové
a hygienické podmienky v preľudnených chatrčiach rómskych osád, ktoré
treba urýchlene zlepšiť. Pre vysokú nezamestnanosť rodičov nemožno očakávať, že
sa sami dostanú z biedy. Treba uskutočniť také koncepcie, ktoré ich povedú
“pomocou k svojpomoci”. V záujme neodlučovania rómskych detí útleho
veku od matiek, autorka navrhuje zriadiť poradenské, preventívno-výchovné
a vzdelávacie stredisko na pomoc rómskym rodinám. Súčasťou strediska by mali
byť: pediatricko-psychologická poradňa s inštruktážou aj v rodinách,
jasle na denný pobyt matiek s deťmi útleho veku, prechodný domov pre matky
s deťmi bez prístrešia, vzdelávacie akcie a praktické kurzy pre vydaté
a slobodné ženy. Autorka presviedča (aj na príkladoch), že situáciu Rómov
možno zmeniť v záujme ich dôstojnejšieho života, aj v záujme celej
spoločnosti.
Kľúčové slová: Rómovia, prevencia, zdravie, vývin, útly vek, matka, rodina,
dieťa, inštruktáž, edukácia
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 34, 1999, č. 3, s. 270-278.
Správy
Recenzie