Electronic Library of Scientific Literature - © Academic Electronic Press
Volume 35 / No. 4 / 2000
SOME CHARACTERISTICS OF CAREER DEVELOPMENT IN GRAMMAR SCHOOL STUDENTS
ŠTEFAN VENDEL, JÁN MICHŇO
Prešovská univerzita, Prešov
Oriflame Slovakia s.r.o., Bratislava
Abstract: Twenty four grammar school students qualified as gifted under
the multiple criteria were selected for the study. The gifted considered about
2-3 career choices in average. For their decisions about choosing college
courses they needed 3-4 kinds of career information in average. One third of the
gifted felt a need to verify the appropriateness of their choices.
Fourty-six % of the sample experienced other problems in their career
development. These quantities are higher than comparable data obtained by the
first autor in the sample of normal students. Despitee their abilities, or just
because of them, gifted children have not felt less problems in their career
development than other students. Rather the opposite is true.
Key words: gifted and talented, career development
Súhrn: Viacnásobným výberom bola z bazálneho súboru 640 žiakov
3. ročníkov gymnázií vybraná výskumná vzorka 24 nadaných. V priemere
uvažovali títo nadaní o 2–3 alternatívach povolaní. Pre svoje
rozhodovanie o voľbe študijného odboru na VŠ potrebovali 3–4 druhy
informácií. Tretina nadaných potrebovala overenie správnosti voľby ďalšieho
štúdia, 46 percent nadaných pociťovalo v súvislosti s voľbou
povolania iné problémy. Tieto početnosti sú vyššie ako porovnateľné údaje
zistené na normálnej populácii žiakov. Napriek svojim vysokým schopnostiam
alebo práve vďaka nim nemajú nadaní vo svojom profesijnom vývine menej
problémov ako bežní žiaci. Skôr opak je pravda.
Kľúčové slová: nadaní, profesijný vývin
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 35, 2000, č. 4, s. 291–303.
PERSONALITY, SOCIAL AND EMOTIONAL CHARACTERISTICS OF DEVELOPMENT IN INTELLECTUALLY GIFTED CHILDREN
JOLANA LAZNIBATOVÁ, VANDA MAČIŠÁKOVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Abstract: From the results obtained in the cross-sectional study it is
clear that in all researched indicators of apparent anxiety, anxiousness, as
well as in factors of social acceptance statistically significant differences
were not confirmed between intellectually gifted children (attending School for
Exceptionally Gifted Children in Bratislava) and children attending regular
school. Equally obtained values in particular factors of B-J.E.P.II show that
gifted children are well disposed as a group without extreme fluctuation in
individual areas (neuroticism and psychotism). Nor the tendency toward increased
introversion was confirmed in the gifted. It was shown that the area of social
acceptance is on the same level as in the regular population of children and
that they show, as a group, an appropriate social integration. The specific
influence of School for Exceptionally Gifted Children, too, helps to develop,
according to the authors, good social adjustment of the pertinent children.
Key words: personality development, emotional development, social
development, gifted children
Súhrn: Z dosiahnutých výsledkov prierezovej štúdie vyplýva, že
vo všetkých skúmaných ukazovateľoch zjavnej anxiety, úzkosti a úzkostlivosti
ako i faktoroch sociálnej akceptácie sa nepotvrdili štatisticky významné
diferencie medzi intelektovo nadanými deťmi – žiakmi Školy pre mimoriadne
nadané deti v Bratislave – a deťmi z bežnej ZŠ. Dosiahnuté
hodnoty v jednotlivých faktoroch osobnostného dotazníka B-J.E.P.I.
ukazujú, že nadané deti ako skupina sú osobnostne dobre disponované, bez
extrémnych výkyvov v jednotlivých oblastiach (neurotizmus alebo
psychotizmus). Nepotvrdila sa ani tendencia k zvýšenej introverzii nadaných.
Rovnako sa ukázalo, že oblasť sociálnej akceptácie je na takej istej úrovni
ako u detí bežnej populácie a že ako skupina vykazujú primeranú
sociálnu začlenenosť. Na dobrej sociálnej adjustácii sledovaných nadaných
detí sa podľa autoriek podieľa aj špecifický vplyv Školy pre mimoriadne
nadané deti.
Kľúčové slová: osobnostný vývin, emocionálny vývin, sociálny vývin,
nadané deti
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 35, 2000, č. 4, s. 304–322.
CHARACTERISTICS OF BEHAVIOUR AND PERSONALITY IN MENTAL RETARDATION SYNDROMES
KATARÍNA JARIABKOVÁ
Kabinet výskumu sociálnej a biologickej komunikácie SAV, Bratislava
Abstract: The article brings the literature review on the characteristics
of behaviours and personality in genetic disorders of mental retardation.
Characteristics of cognitive profiles, behavioural characteristics,
psychopathology and personality characteristics and their developmental changes
in Down syndrome, fragile-X syndrome, Prader-Willi syndrome, and Williams
syndrome are reviewed.
Key words: mental retardation, behavioural characteristics, personality,
Down syndrome, fragile-X syndrome, Prader-Willi syndrome, Williams syndrome
Abstrakt: Štúdia podáva prehľad charakteristík správania a osobnosti
pri geneticky podmienených syndrómoch s mentálnou retardáciou. Uvádzajú
sa charakteristiky kognitívneho profilu, správania, psychopatologických
prejavov, osobnosti a zmien s vekom pri Downovom syndróme, syndróme
fragility chromozómu X, Praderovom-Williho syndróme a Williamsovom syndróme.
Kľúčové slová: mentálna retardácia, charakteristiky správania,
osobnosť, Downov syndróm, syndróm fragility chromozómu X, Praderov-Williho
syndróm, Williamsov syndróm
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 35, 2000, č. 4, s. 323–333.
SOCIÁLNÍ OPORA VNÍMANÁ DĚTMI HOSPITALIZOVANÝMI NA PEDIATRICKÉM ODDĚLENÍ
JARO KŘIVOHLAVÝ, HELENA ZDĚNKOVÁ
Institut pro postgraduální vzdělávání ve zdravotnictví, Praha
Dětské oddělení interní medicíny Fakultní nemocnice, Hradec Králové
Abstract: The article describes an attempt to identify subjectively
perceived social support of hospitalized children by using two projective
topological drawing methods published in this Journal (No. 1, 1999). A sample
of 35 children (6–16 years old) hospitalized in a pediatric ward
participated. The relationship between the drawing of mother in the center of a circle
and the measure of mother’s social support perceived by child, by using the
method called “a circle” showed as significant. Concerning the father, the
opposite relations was found. The method called “spider’s net” – with
child being drawn in the center – showed a relatively higher
relationship between percents’ social support perceived by child and the
distance of the drawn figure of parents.
Key words: subjectively perceived social support, topological projective
drawing methods, VAS – Visual Analogous Scale, hospitalization, pediatric
ward
Souhrn: V článku jde o pokus identifikovat dětmi subjektivně
vnímanou sociální oporu a verifikovat dvě k tomu účelu navrhované
projektivní kresebné topologické metody, které byly zveřejněny již dříve
v tomto časopise (1999, č. 1). Vyšetření se týkalo 35 dětí (6–16
r.), hospitalizovaných na pediatrickém oddělení. V metodě zvané kruh
se ukázal úzký vztah mezi zakreslením matky v centru kruhu a mírou
její sociální opory, subjektivně vnímanou a hodnocenou jejím dítětem.
Pro otce byl zjištěn opačný vztah. Metodou zvanou pavouk s dítětem
zakresleným ve středu se zjistilo, že existuje vztah mezi oddálením kreseb
rodičů od dítěte a mírou jejich sociální opory, jak ji subjektivně
vnímá dané dítě.
Klíčová slova: subjektivně vnímaná sociální opora, topologické
projektivní kresebné metody, AVS – analogová vizuální stupnice,
hospitalizace, pediatrie
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 35, 2000, č. 4, s. 334–343.
CERTAIN ASPECTS OF PERSONALITY OF CHILDREN WITH ONCOLOGICAL DISEASE
JANA SEVEROVÁ
I. dětská interní a onkologická klinika FN, Brno, ČR
Abstract: The article tries to find out if oncological disease in child
age leaves behind marks in children’s personality. With help of projective
Zulliger-Tafeln-Test, a conclusion is made that both in personality of
girls and boys marks of anxiety and depression persist; in boys also
manifestations of organicity. These findings also correspond to findings of late
consequences of treatment in the area of physical ability and nutritional
customs.
Key words: oncological disease, personality, physical ability,
nutritional customs
Souhrn: Sdělení se pokouší postihnout, zda onkologické onemocnění
v dětském věku zanechává stopy v osobnosti dětí. Pomocí
projektivního Zulligerova testu dochází k závěru, že v osobnosti
jak dívek, tak i chlapců přetrvávají stopy úzkosti a depresí, u chlapců
pak i projevy organicity. Tato zjištění korespondují i s nálezy
pozdních následků léčby v oblasti fyzické zdatnosti a výživových
zvyklostí.
Klíčová slova: onkologické onemocnění, osobnost, tělesná
zdatnost, stravovací návyky
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 35, 2000, č. 4, s. 344–350.
POUŽITIE EXTERNALIZÁCIE V TERAPII FÓBIE
Eva Linhová
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 35, 2000, č. 4, s. 351-353
RODINNÁ TERAPIA V PRÍPADE EXPERIMENTÁCIE DIEŤAŤA S DROGOU
Jitka Prevendárová
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 35, 2000, č. 4, s. 354-362
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 35, 2000, č. 4, s. 363-384
Electronic Library of Scientific Literature - © Academic Electronic Press