Electronic Library of Scientific Literature - © Academic Electronic Press



PSYCHOLÓGIA A PATOPSYCHOLÓGIA DIEŤAŤA
PSYCHOLOGY AND PATOPSYCHOLOGY OF A CHILD



Volume 35 / No. 4 / 2000


 


NIEKTORÉ CHARAKTERISTIKY PROFESIJNÉHO VÝVINU NADANÝCH GYMNAZISTOV

SOME CHARACTERISTICS OF CAREER DEVELOPMENT IN GRAMMAR SCHOOL STUDENTS

ŠTEFAN VENDEL, JÁN MICHŇO
Prešovská univerzita, Prešov
Oriflame Slovakia s.r.o., Bratislava

Abstract: Twenty four grammar school students qualified as gifted under the multiple criteria were selected for the study. The gifted considered about 2-3 career choices in average. For their decisions about choosing college courses they needed 3-4 kinds of career information in average. One third of the gifted felt a need to verify the appropriateness of their choices. Fourty-six % of the sample experienced other problems in their career development. These quantities are higher than comparable data obtained by the first autor in the sample of normal students. Despitee their abilities, or just because of them, gifted children have not felt less problems in their career development than other students. Rather the opposite is true.
Key words: gifted and talented, career development

Súhrn: Viacnásobným výberom bola z bazálneho súboru 640 žiakov 3. ročníkov gymnázií vybraná výskumná vzorka 24 nadaných. V priemere uvažovali títo nadaní o 2–3 alternatívach povolaní. Pre svoje rozhodovanie o voľbe študijného odboru na VŠ potrebovali 3–4 druhy informácií. Tretina nadaných potrebovala overenie správnosti voľby ďalšieho štúdia, 46 percent nadaných pociťovalo v súvislosti s voľbou povolania iné problémy. Tieto početnosti sú vyššie ako porovnateľné údaje zistené na normálnej populácii žiakov. Napriek svojim vysokým schopnostiam alebo práve vďaka nim nemajú nadaní vo svojom profesijnom vývine menej problémov ako bežní žiaci. Skôr opak je pravda.
Kľúčové slová: nadaní, profesijný vývin

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 35, 2000, č. 4, s. 291–303.

 


OSOBNOSTNÉ, SOCIÁLNE A EMOCIONÁLNE CHARAKTERISTIKY VÝVINU INTELEKTOVO NADANÝCH DETÍ

PERSONALITY, SOCIAL AND EMOTIONAL CHARACTERISTICS OF DEVELOPMENT IN INTELLECTUALLY GIFTED CHILDREN

JOLANA LAZNIBATOVÁ, VANDA MAČIŠÁKOVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava

Abstract: From the results obtained in the cross-sectional study it is clear that in all researched indicators of apparent anxiety, anxiousness, as well as in factors of social acceptance statistically significant differences were not confirmed between intellectually gifted children (attending School for Exceptionally Gifted Children in Bratislava) and children attending regular school. Equally obtained values in particular factors of B-J.E.P.II show that gifted children are well disposed as a group without extreme fluctuation in individual areas (neuroticism and psychotism). Nor the tendency toward increased introversion was confirmed in the gifted. It was shown that the area of social acceptance is on the same level as in the regular population of children and that they show, as a group, an appropriate social integration. The specific influence of School for Exceptionally Gifted Children, too, helps to develop, according to the authors, good social adjustment of the pertinent children.
Key words: personality development, emotional development, social development, gifted children

Súhrn: Z dosiahnutých výsledkov prierezovej štúdie vyplýva, že vo všetkých skúmaných ukazovateľoch zjavnej anxiety, úzkosti a úzkostlivosti ako i faktoroch sociálnej akceptácie sa nepotvrdili štatisticky významné diferencie medzi intelektovo nadanými deťmi – žiakmi Školy pre mimoriadne nadané deti v Bratislave – a deťmi z bežnej ZŠ. Dosiahnuté hodnoty v jednotlivých faktoroch osobnostného dotazníka B-J.E.P.I. ukazujú, že nadané deti ako skupina sú osobnostne dobre disponované, bez extrémnych výkyvov v jednotlivých oblastiach (neurotizmus alebo psychotizmus). Nepotvrdila sa ani tendencia k zvýšenej introverzii nadaných. Rovnako sa ukázalo, že oblasť sociálnej akceptácie je na takej istej úrovni ako u detí bežnej populácie a že ako skupina vykazujú primeranú sociálnu začlenenosť. Na dobrej sociálnej adjustácii sledovaných nadaných detí sa podľa autoriek podieľa aj špecifický vplyv Školy pre mimoriadne nadané deti.
Kľúčové slová: osobnostný vývin, emocionálny vývin, sociálny vývin, nadané deti

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 35, 2000, č. 4, s. 304–322.

 


CHARAKTERISTIKY SPRÁVANIA A OSOBNOSTI PRI SYNDRÓMOCH S MENTÁLNOU RETARDÁCIOU

CHARACTERISTICS OF BEHAVIOUR AND PERSONALITY IN MENTAL RETARDATION SYNDROMES

KATARÍNA JARIABKOVÁ
Kabinet výskumu sociálnej a biologickej komunikácie SAV, Bratislava

Abstract: The article brings the literature review on the characteristics of behaviours and personality in genetic disorders of mental retardation. Characteristics of cognitive profiles, behavioural characteristics, psychopathology and personality characteristics and their developmental changes in Down syndrome, fragile-X syndrome, Prader-Willi syndrome, and Williams syndrome are reviewed.
Key words: mental retardation, behavioural characteristics, personality, Down syndrome, fragile-X syndrome, Prader-Willi syndrome, Williams syndrome

Abstrakt: Štúdia podáva prehľad charakteristík správania a osobnosti pri geneticky podmienených syndrómoch s mentálnou retardáciou. Uvádzajú sa charakteristiky kognitívneho profilu, správania, psychopatologických prejavov, osobnosti a zmien s vekom pri Downovom syndróme, syndróme fragility chromozómu X, Praderovom-Williho syndróme a Williamsovom syndróme.
Kľúčové slová: mentálna retardácia, charakteristiky správania, osobnosť, Downov syndróm, syndróm fragility chromozómu X, Praderov-Williho syndróm, Williamsov syndróm

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 35, 2000, č. 4, s. 323–333.

 


SUBJECTIVELY PERCEIVED SOCIAL SUPPORT OF CHILDREN HOSPITALIZED IN A PEDIATRIC WARD

SOCIÁLNÍ OPORA VNÍMANÁ DĚTMI HOSPITALIZOVANÝMI NA PEDIATRICKÉM ODDĚLENÍ

JARO KŘIVOHLAVÝ, HELENA ZDĚNKOVÁ
Institut pro postgraduální vzdělávání ve zdravotnictví, Praha
Dětské oddělení interní medicíny Fakultní nemocnice, Hradec Králové

Abstract: The article describes an attempt to identify subjectively perceived social support of hospitalized children by using two projective topological drawing methods published in this Journal (No. 1, 1999). A sample of 35 children (6–16 years old) hospitalized in a pediatric ward participated. The relationship between the drawing of mother in the center of a circle and the measure of mother’s social support perceived by child, by using the method called “a circle” showed as significant. Concerning the father, the opposite relations was found. The method called “spider’s net” – with child being drawn in the center – showed a relatively higher relationship between percents’ social support perceived by child and the distance of the drawn figure of parents.
Key words: subjectively perceived social support, topological projective drawing methods, VAS – Visual Analogous Scale, hospitalization, pediatric ward

Souhrn: V článku jde o pokus identifikovat dětmi subjektivně vnímanou sociální oporu a verifikovat dvě k tomu účelu navrhované projektivní kresebné topologické metody, které byly zveřejněny již dříve v tomto časopise (1999, č. 1). Vyšetření se týkalo 35 dětí (6–16 r.), hospitalizovaných na pediatrickém oddělení. V metodě zvané kruh se ukázal úzký vztah mezi zakreslením matky v centru kruhu a mírou její sociální opory, subjektivně vnímanou a hodnocenou jejím dítětem. Pro otce byl zjištěn opačný vztah. Metodou zvanou pavouk s dítětem zakresleným ve středu se zjistilo, že existuje vztah mezi oddálením kreseb rodičů od dítěte a mírou jejich sociální opory, jak ji subjektivně vnímá dané dítě.
Klíčová slova: subjektivně vnímaná sociální opora, topologické projektivní kresebné metody, AVS – analogová vizuální stupnice, hospitalizace, pediatrie

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 35, 2000, č. 4, s. 334–343.

 


K NĚKTERÝM ASPEKTŮM OSOBNOSTI DĚTÍ S ONKOLOGICKÝM ONEMOCNĚNÍM

CERTAIN ASPECTS OF PERSONALITY OF CHILDREN WITH ONCOLOGICAL DISEASE

JANA SEVEROVÁ
I. dětská interní a onkologická klinika FN, Brno, ČR

Abstract: The article tries to find out if oncological disease in child age leaves behind marks in children’s personality. With help of projective Zulliger-Tafeln-Test, a conclusion is made that both in personality of girls and boys marks of anxiety and depression persist; in boys also manifestations of organicity. These findings also correspond to findings of late consequences of treatment in the area of physical ability and nutritional customs.
Key words: oncological disease, personality, physical ability, nutritional customs

Souhrn: Sdělení se pokouší postihnout, zda onkologické onemocnění v dětském věku zanechává stopy v osobnosti dětí. Pomocí projektivního Zulligerova testu dochází k závěru, že v osobnosti jak dívek, tak i chlapců přetrvávají stopy úzkosti a depresí, u chlapců pak i projevy organicity. Tato zjištění korespondují i s nálezy pozdních následků léčby v oblasti fyzické zdatnosti a výživových zvyklostí.
Klíčová slova: onkologické onemocnění, osobnost, tělesná zdatnost, stravovací návyky

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 35, 2000, č. 4, s. 344–350.

 


Kazuistiky

POUŽITIE EXTERNALIZÁCIE V TERAPII FÓBIE
Eva Linhová

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 35, 2000, č. 4, s. 351-353

RODINNÁ TERAPIA V PRÍPADE EXPERIMENTÁCIE DIEŤAŤA S DROGOU
Jitka Prevendárová

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 35, 2000, č. 4, s. 354-362

 


Správy

Recenzie

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 35, 2000, č. 4, s. 363-384

 


Electronic Library of Scientific Literature - © Academic Electronic Press