Electronic Library of Scientific Literature - © Academic Electronic Press



PSYCHOLÓGIA A PATOPSYCHOLÓGIA DIEŤAŤA
PSYCHOLOGY AND PATOPSYCHOLOGY OF A CHILD



Volume 36 / No. 4 / 2001


 


VPLYV STRESORA A SUBJEKTÍVNEJ PERCEPCIE JEHO ZVLÁDNUTEĽNOSTI NA PREFERENCIU A ÚROVEŇ STRATÉGIÍ ZVLÁDANIA V RANEJ ADOLESCENCII

THE INFLUENCE OF STRESSOR AND SUBJECTIVE PERCEPTION OF ITS CONTROLLABILITY ON THE PREFERENCE AND LEVEL OF COPING STRATEGIES IN EARLY ADOLESCENCE

ĽUBA MEDVEĎOVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava

Abstract: Presented is the research focused on influence of regular stressors and subjective perception of their controllability on the preference and level of coping strategies in early adolescence. The sample consisted of 121 children from 5th, 6th and 8th grade, of which 68 were boys and 53 girls of regular basic school of city population. The findings demonstrate that the level of coping strategies is different in dependence on type of stressor. A specific influence of gender and age on use of coping strategies, in interaction with stress, was confirmed. All strategies actually show certain variability in dependence on stressor, gender and age, the most important one show the strategy of social-support seeking, strategy of problem solving and internalization of emotions. The respondents consider school stressors to be more controllable than the interpersonal ones. In dependence on stressor, perception of controllability is influenced by gender (for favor of girls), but its level does not change in relation to age. As the level of subjective perception of controllability increases, the level of approach strategies (social support and problem solving) of coping raises, too, but decrease of avoidance strategies with increase of the level of controllability was not observed as expected.
Key words:
stressor, subjective perception of controllability, coping strategies

Súhrn: V predloženej štúdii sme skúmali vplyv bežných stresorov a subjektívnej percepcie ich zvládnuteľnosti na preferenciu a úroveň stratégií zvládania v ranej adolescencii. Vzorku tvorilo 121 detí 5., 6., 7. a 8. triedy, z toho 68 chlapcov a 53 dievčat bežnej základnej školy mestskej populácie. Naše zistenia hovoria o odlišnej úrovni stratégií zvládania v závislosti od typu stresora. Potvrdil sa nám aj špecifický vplyv pohlavia a veku na používanie stratégií zvládania v interakcii so stresorom. V podstate všetky stratégie vykazujú určitú variabilitu v závislosti od stresora, pohlavia a veku, najväčšiu stratégie vyhľadávania sociálnej opory, riešenia problému a internalizácie emócií. Naši probandi považujú školské stresory za zvládnuteľnejšie ako interpersonálne. V závislosti od stresora má na percepciu zvládnuteľnosti vplyv pohlavie (v prospech dievčat), ale v súvislosti s vekom sa jej úroveň nemení. S nárastom úrovne subjektívnej percepcie zvládnuteľnosti sa zvyšuje úroveň približovacích (sociálnej opory a riešenia problému) stratégií zvládania, avšak oproti predpokladu sme pokles stratégií vyhýbania so zvyšovaním úrovne zvládnuteľnosti nezaznamenali.
Kľúčové slová: stresor, subjektívna percepcia zvládnuteľnosti, stratégie zvládania

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 36, 2001, č. 4, s. 291–310.


PSYCHOSOCIÁLNA A EKONOMICKÁ POTREBA PRÁCE U NEZAMESTNANEJ MLÁDEŽE A SUBJEKTÍVNA POHODA

PSYCHOSOCIAL AND ECONOMIC NEED FOR WORK IN UNEMPLOYED YOUTH, AND SUBJECTIVE WELL-BEING

JOZEF DŽUKA
Katedra psychológie FFPU, Prešov

Abstract: On the sample of 122 unemployed graduates of senior high schools and 103 students who were accepted to university studies, researched was the relationship of economic and psychosocial need for work towards the variables of subjective well-being. The expectation that among the unemployed would be a higher occurrence of persons with higher economic need for work than in those continuing in studies was not confirmed – unemployed graduates and students evaluated their financial situation equally often as subjectively identical, i.e. worse in comparison with peers. Regardless the status of the persons researched, the financial situation has a statistically significant influence on both variables of subjective well-being – on general life satisfaction and on scores in affective balance. The psychosocial need for work that was measured only in the unemployed did not have the expected unambiguous influence on variables of subjective well-being: in case of general life satisfaction, its higher measure was found in persons with low psychosocial need for work, but only in girls.
Key words: psychosocial need for work, economic need for work, subjective well-being, unemployed adolescents

Súhrn: Na vzorke 122 nezamestnaných absolventov stredných škôl s maturitou a 103 študentov, ktorí boli prijatí na vysokoškolské štúdium, bol skúmaný vzťah ekonomickej a psychosociálnej potreby práce k premenným subjektívnej pohody. Predpoklad, že medzi nezamestnanými bude vyšší výskyt osôb s vyššou ekonomickou potrebou práce ako medzi študujúcimi, sa nepotvrdil svoju finančnú situáciu hodnotili nezamestnaní aj študujúci rovnako početne ako subjektívne rovnakú, resp. ako horšiu v porovnaní s rovesníkmi. Bez ohľadu na status skúmaných osôb mala finančná situácia štatisticky významný vplyv na obidve premenné subjektívnej pohody – na celkovú životnú spokojnosť a na skóre v afektívnej bilancii. Psychosociálna potreba práce, ktorá bola meraná iba u nezamestnaných, nemala očakávaný jednoznačný vplyv na premenné subjektívnej pohody: v prípade celkovej životnej spokojnosti sa zistila jej vyššia miera u osôb s nízkou psychosociálnou potrebou práce, ale iba u dievčat.
Kľúčové slová: psychosociálna potreba práce, ekonomická potreba práce, subjektívna pohoda, nezamestnaní adolescenti

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 36, 2001, č. 4, s. 311–328.


SOCIÁLNY STATUS ŽIAKOV V INTEGROVANÝCH TRIEDACH ZÁKLADNÝCH ŠKÔL

THE SOCIAL STATUS OF PUPILS IN INTEGRATED CLASSES OF BASIC SCHOOLS

IVAN UČEŇ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava

Abstract: Positively and negatively acquired and transferred preferences of pupils of 5th, 6th, and 7th grades of integrated classes of basic schools were analyzed. Different structures of acquired preferences in healthy and disabled children were found. The structure of the acquired preferences is more consistent in healthy pupils than in disabled ones. A negatively acquired preference in healthy pupils appears to be the dominant social phenomenon in measures of the research. In disabled pupils, these are positively acquired preferences. The individual social status is not favorable in disabled pupils. They are often overlooked in integrated classes.
Key words: healthy (intact) pupil, disabled pupil, individual social status, acquired preferences, transferred preferences

Súhrn: V práci sa analyzujú pozitívne a negatívne, získané a odoslané voľby žiakov piatych, šiestych a siedmych ročníkov integrovaných tried základných škôl. Zistili sa rozdielne štruktúry získaných volieb u zdravých a postihnutých žiakov. Štruktúra získaných volieb je u zdravých žiakov konzistentnejšia než u postihnutých žiakov. Dominantným sociálnym javom, z mier nášho výskumu, je u zdravých žiakov negatívna získaná voľba. U postihnutých žiakov sú to pozitívne získané voľby. Individuálny sociálny status je u postihnutých žiakov nepriaznivý. V integrovaných triedach sú zväša prehliadaní.
Kľúčové slová: zdravý (intaktný) žiak, postihnutý žiak, individuálny sociálny status, prijaté voľby, odoslané voľby

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 36, 2001, č. 4, s. 329–337.


PREKONÁVANIE NÍZKEJ SEBAÚCTY HĽADANÍM PRÍČINNÉHO VZŤAHU MEDZI KOGNÍCIAMI, EMÓCIAMI A SPRÁVANÍM

OVERCOMING LOW SELF-ESTEEM BY SEARCHING THE CASUAL RELATIONSHIP AMONG COGNITIONS, EMOTIONS AND BEHAVIOUR

MICHAELA BUCKOVÁ
University of Indianapolis, pobočka Intercollege, Cyprus

Abstract: Cognitive-behavioural therapy is one of the most widely researched therapies. In this paper, a model of cognitive, behavioural and affective perspective in a treatment of low self-esteem is described. Yet it may not always be easy to grasp how low self-esteem is developed, and what exactly keeps it going, cognitive-behavioural therapists try to verify a coherent and systematic program of interventions. Finally, a model of case conceptualisation is illustrated.
Key words: low self-esteem, cognitive, affective, and behavioural interventions, linking thoughts, feelings and behaviour

Súhrn: Kognitívno-behaviorálna terapia je jedna z najviac vedecky prebádaných terapií. Príspevok predstavuje model kognitívnej, afektívnej a behaviorálnej perspektívy pri terapii nízkej sebaúcty. Hoci nie je vždy ľahké uchopiť, ako sa nízka sebaúcta vyvinula a čo ju udržuje, kognitívno-behaviorálni terapeuti sa snažia verifikovať koherentný a systematický program intervencií. V príspevku je uvedený model prípadovej konceptualizácie.
Kľúčové slová: nízka sebaúcta, kognitívne, afektívne a behaviorálne intervencie, prepojenie myslenia, emócií a správania

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 36, 2001, č. 4, s. 338–346.


SYSTEMICKÝ PRÍSTUP V PORADENSTVE ADOLESCENTOM

SYSTEMIC APPROACH IN COUNSELING BY ADOLESCENTS

MAREK LINHA
Gymnázium, Šrobárova 1, Košice

Abstract: The article shortly characterizes philosophical background of the so-called systemic approach in counseling. Some possibilities of systemic counseling “interventions” to adolescent clientele are demonstrated on fragments of case studies.
Key words: systemic approach, counseling, adolescents

Súhrn: Článok rámcovo charakterizuje filozofické pozadie tzv. systemického prístupu v poradenstve. Na kazuistických úryvkoch sa demonštrujú niektoré možnosti systemických poradenských “intervencií” adolescentnej klientele.
Kľúčové slová: systemický prístup, poradenstvo, adolescenti

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 36, 2001, č. 4, s. 347–355.


STRATÉGIE ZVLÁDANIA U DETÍ PREPUBESCENTNÉHO VEKU

COPING STRATEGIES IN CHILDREN OF PREPUBESCENT AGE

ANDREA ČANIGOVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie,
Centrum výchovnej a psychologickej prevencie, Bratislava

Abstract: Within the UNESCO Project “Education for All – Monitoring of the education level” were studied in June 1999 by workers of VÚDPaP on a representative sample of 2941 pupils of 4th grade of basic schools in Slovakia. The contribution contains some results obtained by applying Children´s Coping Strategies Checklist. Girls of prepubescent age use more frequently seeking-support strategies, boys rather distraction strategies. Urban children are more active in coping with problems than rural children. Pupils of church schools use understanding-seeking strategies more often.
Key words: active and passive coping strategies, prepubescence, boys and girls, urban schools, rural schools, church schools

Súhrn: V rámci projektu UNESCO: Vzdelanie pre všetkých – monitoring úrovne vzdelávania vyšetrili v júni 1999 pracovníci VÚDPaP-u reprezentatívnu vzorku 2941 žiakov 4. ročníka základných škôl na Slovensku. V príspevku sú uvedené niektoré výsledky získané aplikáciou Children’s Coping Strategies Checklist. Dievčatá prepubescentného veku častejšie používajú stratégie vyhľadávania opory, chlapci stratégie rozptýlenia. Mestské deti sú pri zvládaní problémov aktívnejšie než deti z vidieka. Žiaci cirkevných škôl častejšie používajú hľadanie pochopenia.
Kľúčové slová: aktívne a pasívne stratégie zvládania, prepubescencia, chlapci a dievčatá, mestské školy, vidiecke školy, cirkevné školy

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 36, 2001, č. 4, s. 356–363.


ZAJÍMAVÝ DLOUHOLETÝ VÝVOJ ZÁCHVATOVÉHO ONEMOCNĚNÍ

INTERESTING LONG-TERM DEVELOPMENT OF A SEIZURE DISEASE

RADOMÍR ŠLAPAL, ZUZANA MAKOVSKÁ
Klinika dětské neurologie MU LF a FN Brno, Česká republika

Abstract: Presented is the case of an interesting long-term development of a seizure disease mostly from the viewpoint of a psychologist that had a key role in solving it. The case study documents how problematic the complex assessment of current individual’s seizure manifestations can be and how their ethiopathogenesis can crucially change in time. The correct assessment is hence extremely important for optimal solution of the current situation and long-range management and prognosis of the case.
Key words: psychology, psychogenic seizures, psychotherapy, epilepsy, nonepileptic seizures

Souhrn: Autoři prezentují případ zajímavého dlouholetého vývoje záchvatového onemocnění především z pohledu psychologa, kterému při jeho řešení patřila klíčová úloha. Tato kazuistika dokumentuje, jak velmi problematické může být komplexní posouzení aktuálních záchvatových projevů jedince i jak se jejich etiopatogeneze může zásadním způsobem měnit v čase. Správné zhodnocení je přitom nesmírně důležité pro optimální řešení momentální situace i výhledového vedení a prognózy případu.
Klíčová slova: psychologie, psychogenní záchvaty, psychoterapie, epilepsie, neepileptické záchvaty

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 36, 2001, č. 4, s. 364–368.


MIESTO A POSLANIE ŠKOLSKÉHO PSYCHOLÓGA PRI REALIZÁCII NÁRODNÉHO PROGRAMU VÝCHOVY A VZDELÁVANIA V SLOVENSKEJ REPUBLIKE

THE NICHE AND MISSION OF A SCHOOL PSYCHOLOGIST IN CARRYING OUT OF THE NATIONAL PROGRAM FOR EDUCATION IN THE SLOVAK REPUBLIC

EVA GAJDOŠOVÁ
Katedra psychológie FFUK, Bratislava

Abstract: The article deals with the issue of mission and concrete tasks of school psychologists in carrying out of the new conception of educational process in schools and school establishments of the Slovak Republic. The emphasis is laid on preventive activities of school psychologists aiming first of all at gradual humanization of schools and educational process and at avoiding occurrence of negative socio-pathological phenomena. The article also includes suggestions of several specific, concrete activities and tasks of school psychologists in various kinds and types of school establishments – from nursery to higher educational establishments. The emphasis is laid on cooperation of school psychologists with other professionals – counseling and clinical psychologists, teachers, special pedagogues, social workers – in solving school problems.
Key words: school psychologist, conception of education, prevention of socio-pathological phenomena

Súhrn: Článok pojednáva o poslaní a konkrétnych úlohách školských psychológov pri realizácii novej koncepcie procesu výchovy a vzdelávania v školách a školských zariadeniach v Slovenskej republike. Dôraz kladie na preventívne aktivity školských psychológov v školách zamerané predovšetkým na postupnú humanizáciu škôl a výchovno-vzdelávacieho procesu a predchádzanie vzniku negatívnych sociálnopatologických javov. Článok tiež obsahuje návrh viacerých konkrétnych špecifických činností a úloh školských psychológov v rôznych druhoch a typoch škôl počnúc materskými školami a končiac vysokými školami. Akcent je položený na spoluprácu školského psychológa s ďalšími odborníkmi z radov poradenských a klinických psychológov, učiteľov, špeciálnych pedagógov, sociálnych pracovníkov pri plnení úloh a pri riešení vzniknutých problémov v školách.
Kľúčové slová: školský psychológ, koncepcia výchovy a vzdelávania, prevencia sociálno-patologických javov

Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 36, 2001, č. 4, s. 369–380.


Recenzie


Electronic Library of Scientific Literature - © Academic Electronic Press