Electronic Library of Scientific Literature - © Academic Electronic Press
Volume 36 / No. 4 / 2001
THE INFLUENCE OF STRESSOR AND SUBJECTIVE PERCEPTION OF ITS CONTROLLABILITY ON THE PREFERENCE AND LEVEL OF COPING STRATEGIES IN EARLY ADOLESCENCE
ĽUBA MEDVEĎOVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Abstract: Presented is the research focused on influence of regular
stressors and subjective perception of their controllability on the preference
and level of coping strategies in early adolescence. The sample consisted of 121
children from 5th, 6th and 8th grade, of which 68 were boys and 53 girls of
regular basic school of city population. The findings demonstrate that the level
of coping strategies is different in dependence on type of stressor. A specific
influence of gender and age on use of coping strategies, in interaction with
stress, was confirmed. All strategies actually show certain variability in
dependence on stressor, gender and age, the most important one show the strategy
of social-support seeking, strategy of problem solving and internalization of
emotions. The respondents consider school stressors to be more controllable than
the interpersonal ones. In dependence on stressor, perception of controllability
is influenced by gender (for favor of girls), but its level does not change in
relation to age. As the level of subjective perception of controllability
increases, the level of approach strategies (social support and problem solving)
of coping raises, too, but decrease of avoidance strategies with increase of the
level of controllability was not observed as expected.
Key words: stressor, subjective perception of controllability, coping
strategies
Súhrn: V predloženej štúdii sme skúmali vplyv bežných
stresorov a subjektívnej percepcie ich zvládnuteľnosti na preferenciu a úroveň
stratégií zvládania v ranej adolescencii. Vzorku tvorilo 121 detí 5.,
6., 7. a 8. triedy, z toho 68 chlapcov a 53 dievčat bežnej základnej
školy mestskej populácie. Naše zistenia hovoria o odlišnej úrovni
stratégií zvládania v závislosti od typu stresora. Potvrdil sa nám aj
špecifický vplyv pohlavia a veku na používanie stratégií zvládania v interakcii
so stresorom. V podstate všetky stratégie vykazujú určitú variabilitu
v závislosti od stresora, pohlavia a veku, najväčšiu stratégie
vyhľadávania sociálnej opory, riešenia problému a internalizácie emócií.
Naši probandi považujú školské stresory za zvládnuteľnejšie ako
interpersonálne. V závislosti od stresora má na percepciu zvládnuteľnosti
vplyv pohlavie (v prospech dievčat), ale v súvislosti s vekom sa jej
úroveň nemení. S nárastom úrovne subjektívnej percepcie zvládnuteľnosti
sa zvyšuje úroveň približovacích (sociálnej opory a riešenia problému)
stratégií zvládania, avšak oproti predpokladu sme pokles stratégií vyhýbania
so zvyšovaním úrovne zvládnuteľnosti nezaznamenali.
Kľúčové slová: stresor, subjektívna percepcia zvládnuteľnosti,
stratégie zvládania
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 36, 2001, č. 4, s. 291–310.
PSYCHOSOCIAL AND ECONOMIC NEED FOR WORK IN UNEMPLOYED YOUTH, AND SUBJECTIVE WELL-BEING
JOZEF DŽUKA
Katedra psychológie FFPU, Prešov
Abstract: On the sample of 122 unemployed graduates of senior high
schools and 103 students who were accepted to university studies, researched was
the relationship of economic and psychosocial need for work towards the
variables of subjective well-being. The expectation that among the unemployed
would be a higher occurrence of persons with higher economic need for work
than in those continuing in studies was not confirmed – unemployed graduates
and students evaluated their financial situation equally often as subjectively
identical, i.e. worse in comparison with peers. Regardless the status of the
persons researched, the financial situation has a statistically significant
influence on both variables of subjective well-being – on general life
satisfaction and on scores in affective balance. The psychosocial need for work
that was measured only in the unemployed did not have the expected unambiguous
influence on variables of subjective well-being: in case of general life
satisfaction, its higher measure was found in persons with low psychosocial need
for work, but only in girls.
Key words: psychosocial need for work, economic need for work, subjective
well-being, unemployed adolescents
Súhrn: Na vzorke 122 nezamestnaných absolventov stredných škôl s maturitou
a 103 študentov, ktorí boli prijatí na vysokoškolské štúdium, bol skúmaný
vzťah ekonomickej a psychosociálnej potreby práce k premenným
subjektívnej pohody. Predpoklad, že medzi nezamestnanými bude vyšší výskyt
osôb s vyššou ekonomickou potrebou práce ako medzi študujúcimi, sa
nepotvrdil – svoju finančnú situáciu hodnotili nezamestnaní aj študujúci
rovnako početne ako subjektívne rovnakú, resp. ako horšiu v porovnaní
s rovesníkmi. Bez ohľadu na status skúmaných osôb mala finančná situácia
štatisticky významný vplyv na obidve premenné subjektívnej pohody – na
celkovú životnú spokojnosť a na skóre v afektívnej bilancii.
Psychosociálna potreba práce, ktorá bola meraná iba u nezamestnaných,
nemala očakávaný jednoznačný vplyv na premenné subjektívnej pohody: v prípade
celkovej životnej spokojnosti sa zistila jej vyššia miera u osôb s nízkou
psychosociálnou potrebou práce, ale iba u dievčat.
Kľúčové slová: psychosociálna potreba práce, ekonomická potreba
práce, subjektívna pohoda, nezamestnaní adolescenti
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 36, 2001, č. 4, s. 311–328.
THE SOCIAL STATUS OF PUPILS IN INTEGRATED CLASSES OF BASIC SCHOOLS
IVAN UČEŇ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie, Bratislava
Abstract: Positively and negatively acquired and transferred preferences
of pupils of 5th, 6th, and 7th grades of integrated classes of basic schools
were analyzed. Different structures of acquired preferences in healthy and
disabled children were found. The structure of the acquired preferences is more
consistent in healthy pupils than in disabled ones. A negatively acquired
preference in healthy pupils appears to be the dominant social phenomenon in
measures of the research. In disabled pupils, these are positively acquired
preferences. The individual social status is not favorable in disabled pupils.
They are often overlooked in integrated classes.
Key words: healthy (intact) pupil, disabled pupil, individual social
status, acquired preferences, transferred preferences
Súhrn: V práci sa analyzujú pozitívne a negatívne, získané
a odoslané voľby žiakov piatych, šiestych a siedmych ročníkov
integrovaných tried základných škôl. Zistili sa rozdielne štruktúry získaných
volieb u zdravých a postihnutých žiakov. Štruktúra získaných
volieb je u zdravých žiakov konzistentnejšia než u postihnutých
žiakov. Dominantným sociálnym javom, z mier nášho výskumu, je u zdravých
žiakov negatívna získaná voľba. U postihnutých žiakov sú to pozitívne
získané voľby. Individuálny sociálny status je u postihnutých žiakov
nepriaznivý. V integrovaných triedach sú zväša prehliadaní.
Kľúčové slová: zdravý (intaktný) žiak, postihnutý žiak,
individuálny sociálny status, prijaté voľby, odoslané voľby
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 36, 2001, č. 4, s. 329–337.
OVERCOMING LOW SELF-ESTEEM BY SEARCHING THE CASUAL RELATIONSHIP AMONG COGNITIONS, EMOTIONS AND BEHAVIOUR
MICHAELA BUCKOVÁ
University of Indianapolis, pobočka Intercollege, Cyprus
Abstract: Cognitive-behavioural therapy is one of the most widely –
researched therapies. In this paper, a model of cognitive, behavioural and
affective perspective in a treatment of low self-esteem is described. Yet it may
not always be easy to grasp how low self-esteem is developed, and what exactly
keeps it going, cognitive-behavioural therapists try to verify a coherent and
systematic program of interventions. Finally, a model of case conceptualisation
is illustrated.
Key words: low self-esteem, cognitive, affective, and behavioural
interventions, linking thoughts, feelings and behaviour
Súhrn: Kognitívno-behaviorálna terapia je jedna z najviac vedecky prebádaných
terapií. Príspevok predstavuje model kognitívnej, afektívnej a behaviorálnej
perspektívy pri terapii nízkej sebaúcty. Hoci nie je vždy ľahké uchopiť,
ako sa nízka sebaúcta vyvinula a čo ju udržuje, kognitívno-behaviorálni
terapeuti sa snažia verifikovať koherentný a systematický program intervencií.
V príspevku je uvedený model prípadovej konceptualizácie.
Kľúčové slová: nízka sebaúcta, kognitívne, afektívne a behaviorálne
intervencie, prepojenie myslenia, emócií a správania
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 36, 2001, č. 4, s. 338–346.
SYSTEMIC APPROACH IN COUNSELING BY ADOLESCENTS
MAREK LINHA
Gymnázium, Šrobárova 1, Košice
Abstract: The article shortly characterizes philosophical background of
the so-called systemic approach in counseling. Some possibilities of systemic
counseling “interventions” to adolescent clientele are demonstrated on
fragments of case studies.
Key words: systemic approach, counseling, adolescents
Súhrn: Článok rámcovo charakterizuje filozofické pozadie tzv.
systemického prístupu v poradenstve. Na kazuistických úryvkoch sa demonštrujú
niektoré možnosti systemických poradenských “intervencií” adolescentnej
klientele.
Kľúčové slová: systemický prístup, poradenstvo, adolescenti
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 36, 2001, č. 4, s. 347–355.
COPING STRATEGIES IN CHILDREN OF PREPUBESCENT AGE
ANDREA ČANIGOVÁ
Výskumný ústav detskej psychológie a patopsychológie,
Centrum výchovnej a psychologickej prevencie, Bratislava
Abstract: Within the UNESCO Project “Education for All – Monitoring
of the education level” were studied in June 1999 by workers of VÚDPaP on a
representative sample of 2941 pupils of 4th grade of basic schools in Slovakia.
The contribution contains some results obtained by applying Children´s Coping
Strategies Checklist. Girls of prepubescent age use more frequently
seeking-support strategies, boys rather distraction strategies. Urban children
are more active in coping with problems than rural children. Pupils of church
schools use understanding-seeking strategies more often.
Key words: active and passive coping strategies, prepubescence, boys and
girls, urban schools, rural schools, church schools
Súhrn: V rámci projektu UNESCO: Vzdelanie pre všetkých – monitoring
úrovne vzdelávania vyšetrili v júni 1999 pracovníci VÚDPaP-u reprezentatívnu
vzorku 2941 žiakov 4. ročníka základných škôl na Slovensku. V príspevku
sú uvedené niektoré výsledky získané aplikáciou Children’s Coping
Strategies Checklist. Dievčatá prepubescentného veku častejšie používajú
stratégie vyhľadávania opory, chlapci stratégie rozptýlenia. Mestské deti
sú pri zvládaní problémov aktívnejšie než deti z vidieka. Žiaci cirkevných
škôl častejšie používajú hľadanie pochopenia.
Kľúčové slová: aktívne a pasívne stratégie zvládania,
prepubescencia, chlapci a dievčatá, mestské školy, vidiecke školy, cirkevné
školy
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 36, 2001, č. 4, s. 356–363.
INTERESTING LONG-TERM DEVELOPMENT OF A SEIZURE DISEASE
RADOMÍR ŠLAPAL, ZUZANA MAKOVSKÁ
Klinika dětské neurologie MU LF a FN Brno, Česká republika
Abstract: Presented is the case of an interesting long-term development
of a seizure disease mostly from the viewpoint of a psychologist that
had a key role in solving it. The case study documents how problematic the
complex assessment of current individual’s seizure manifestations can be and
how their ethiopathogenesis can crucially change in time. The correct assessment
is hence extremely important for optimal solution of the current situation and
long-range management and prognosis of the case.
Key words: psychology, psychogenic seizures, psychotherapy, epilepsy,
nonepileptic seizures
Souhrn: Autoři prezentují případ zajímavého dlouholetého vývoje záchvatového
onemocnění především z pohledu psychologa, kterému při jeho řešení
patřila klíčová úloha. Tato kazuistika dokumentuje, jak velmi problematické
může být komplexní posouzení aktuálních záchvatových projevů jedince i jak
se jejich etiopatogeneze může zásadním způsobem měnit v čase. Správné
zhodnocení je přitom nesmírně důležité pro optimální řešení momentální
situace i výhledového vedení a prognózy případu.
Klíčová slova: psychologie, psychogenní záchvaty, psychoterapie,
epilepsie, neepileptické záchvaty
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 36, 2001, č. 4, s. 364–368.
THE NICHE AND MISSION OF A SCHOOL PSYCHOLOGIST IN CARRYING OUT OF THE NATIONAL PROGRAM FOR EDUCATION IN THE SLOVAK REPUBLIC
EVA GAJDOŠOVÁ
Katedra psychológie FFUK, Bratislava
Abstract: The article deals with the issue of mission and concrete tasks
of school psychologists in carrying out of the new conception of educational
process in schools and school establishments of the Slovak Republic. The
emphasis is laid on preventive activities of school psychologists aiming first
of all at gradual humanization of schools and educational process and at
avoiding occurrence of negative socio-pathological phenomena. The article also
includes suggestions of several specific, concrete activities and tasks of
school psychologists in various kinds and types of school establishments – from
nursery to higher educational establishments. The emphasis is laid on
cooperation of school psychologists with other professionals – counseling
and clinical psychologists, teachers, special pedagogues, social workers – in
solving school problems.
Key words: school psychologist, conception of education, prevention of
socio-pathological phenomena
Súhrn: Článok pojednáva o poslaní a konkrétnych úlohách
školských psychológov pri realizácii novej koncepcie procesu výchovy a vzdelávania
v školách a školských zariadeniach v Slovenskej republike. Dôraz
kladie na preventívne aktivity školských psychológov v školách
zamerané predovšetkým na postupnú humanizáciu škôl a výchovno-vzdelávacieho
procesu a predchádzanie vzniku negatívnych sociálnopatologických javov.
Článok tiež obsahuje návrh viacerých konkrétnych špecifických činností
a úloh školských psychológov v rôznych druhoch a typoch škôl počnúc
materskými školami a končiac vysokými školami. Akcent je položený na
spoluprácu školského psychológa s ďalšími odborníkmi z radov
poradenských a klinických psychológov, učiteľov, špeciálnych pedagógov,
sociálnych pracovníkov pri plnení úloh a pri riešení vzniknutých
problémov v školách.
Kľúčové slová: školský psychológ, koncepcia výchovy a vzdelávania,
prevencia sociálno-patologických javov
Psychológia a patopsychológia dieťaťa, 36, 2001, č. 4, s. 369–380.
Electronic Library of Scientific Literature - © Academic Electronic Press